Kritisk artikel till räntor

Hur bemöts det här av fyra-hinkar-principen med räntefonder?

Jag har inte räknat på det, men om man ombalanserar i sitt ISK är det vad jag förstår inte ultimat att flytta in och ut pengar, då det innebär skattemässiga nackdelar. Men det är ju även en kostnad/skatt i sig på hela innehavet (0,375 procent har jag för mig).

Men det går ju annars att kombinera, ha hälften av sina korta räntor i typ AMF räntefond kort och hälften på ett konto med ränta. Då kan du använda AMF vid ombalanseringar.

Jag tycker själv det är för mycket krångel, och har hela räntan i min typ Globala Barnportföljen på ett ISK. Gillar också att enkelt kunna få visualiserat hur utvecklingen ser ut i portföljen.

Är själv också inne på lite som Joel skriver, att göra det enkelt för mig och ha räntefonder som sedan ligger på mitt ISK.
Kanske inte är det mest fördelaktiga just nu men känner inte att jag vill vända kappan efter vinden varje gång något nytt sätt som kan spara några tiondels procent dyker upp.
Kan ibland kosta mer än det smakar att flytta mellan olika tillgångar.

Men visst, just räntefonder vs sparkonto så anses sparkonto vara bättre i denna lågräntemiljö som har varit ett tag nu. Så ska man börja spara nu så kanske de är bäst att börja med sparkonto och sedan gå över till räntefonder när väl det är mer attraktivt.

Sen kan man ju lägga till att det är skatt på sparräntan. Så 30 procent(?) försvinner där.

Så är de ju, självklart måste man ta in den 30% i skatt om du gör någon investering utanför ISK.

Så hur ska man ha fördelningen om man börjar med Lysa nu?

Jag kör räntefonder på ISK. Mestadels för att det är enkelt och praktiskt men också för att jag då kan belåna dem.

Varför belåna räntefonder? Är det inte bättre att sälja av en del av räntefonderna å köpa aktiefonder?

1 gillning

Det har att göra med hur portföljbelåning fungerar hos Nordnet (och möjligen även hos andra banker, men jag är inte lika insatt där.). Se nedan från Nordnet.

Uppfyller du de här kraven kan du få 0,89 % effektiv ränta.

• En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

När jag har räntefonder i min portfölj minskar även volatiliteten i portföljen. Vilket är ett krav för mig när jag arbetar med portföljbelåning. Det minskar nämligen sannolikheten för att min portfölj minskar så mycket i värde vid en nedgång att jag får betala en högre ränta, det känns även mentalt enklare att leva med en portfölj som inte är lika volatil.

Tänker du dig fördelningen mellan aktier/räntor eller mellan räntor och sparkonto?

Både och tror jag där

Just fördelningen aktier/räntor så tycker jag att du ska fortsätta kolla in Fyra-Hinkar-Strategin, en bra modell för att fördela sina pengar på ett sunt sätt.

Sedan är ju frågan om man ska undvika räntor till förmån för sparkonto med ränta eller ej, något jag iaf hade gjort är att undvika långa räntor i denna lågräntemiljö. Detta för att vid stigande ränta så blir dom långa räntorna mest lidande. Men vi vet inte om stigande räntor är ett faktum eller ej, däremot så känns det längre ifrån att vi ska få mycket lägre räntor än vad vi har just nu.

Så om du ska ha räntor så är nog korta mer att föredra, så du kanske kan köra på en fördelning mellan korta räntor och sparkonto i räntedelen?

Jag hade både ett långsiktigt konto (90/10) och en “mellanrisk-hink” (50/50) hos Lysa när jag började använda dom. Men jag avslutade mellanriskhinken och flyttade aktierna till det långsiktiga kontot och räntorna till obundet sparkonto 0.85% istället. Pengar jag ev. behöver röra inom 5-7 år har jag hellre tillgång till direkt, utan behöva oroa mig för scenariot att jag behöver använda dom kort efter en dipp. Jag känner att räntefonder ger alldeles för liten förväntad avkastning just nu för att det ska vara värt att låsa fast pengar i dom.

2 gillningar

Någon som vet hur mycket förväntad avkastning på lysa räntor är för närvarande?

Jag tror att deras förväntade avkastning på en 100 % räntor portfölj ligger på ca 1 % per år. Har till och med för mig att de i sin guide avråder från en sådan portfölj.

@Lysa kan ni bekräfta ovan?

Om Lysa vill får de gärna ge sin syn på varför man överhuvudtaget ska ha räntor idag. Jag menar, räntor kan bara gå upp idag så avkastningen äts upp av sjunkande priser. Kanske svårt att motivera för kunder att ha cash och betala för “management” men cash verkar bättre idag.

Oscar på @Lysa svarar ju på den fråga i intervjun jag gjorde med honom i somras har jag för mig. Tror det var något i stil med att de ändå räknar med ca 1 % årlig avkastning på den delen, den är väldiversifierad och att de inte vill ha en strategi där man har en åsikt om framtiden.

Jag minns t.ex. att jag hade sjukt svårt för långa räntor i RT-portföljen för några år sedan, men det visade ju sig att det har gått sjukt bra de senaste åren. Så jag tror att det handlar lite om vilket tidsperspektiv man har.

Men ja, jag håller med dig. Å andra sidan känner jag att det är svårt att ta ut 40 % av pengarna från lysa, sätta dem på bankkonto och köra 100 % aktier på den delen. Även om nettoeffekten i princip blir samma. Rationellt vore det ju klokare. Tur man är lite dum i huvudet. :man_facepalming:

Hej!

Ber om ursäkt att mitt svar har dröjt!

Lysas räntor (det breda investerings alternativet) har historiskt gett ca 1,5% årligen i avkastning. Vi förväntar oss att avkastningen under långa tidsperioder ska ligga i nivå med detta men det kan variera (Obs! Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.).

Tanken med räntor i portföljen är för att dessa ska agera “krockkudde” vid kraftiga nedgångar. Dvs. att om börsen går ner är tanken att statspapper på räntesidan ska gå upp. Läs gärna mer här: https://lysa.se/whitepaper

Anledningen till att vi på Lysa valt att ha både aktie- och räntefonder är just för att man ska få en bra balans mellan lite högre förväntad avkastning från aktierna, medan då räntorna finns för att dämpa vid nedgångar.

Vänligen, Astrid på Lysa

Tar det inte ut varandra lite, om du dels har räntefonder för att sänka volatiliteten samtidigt som du också kör med portföljbelåning som trycker upp volatiliteten?
Är det ens lönt att börja med belåning om man har räntefonder? Är det inte smidigare att sälja av räntefonderna och köpa aktier för dem först, innan du också lånar för att köpa aktier? Då slipper du ju betala lånekostnaderna?

2 gillningar