ChatGpt kan generera tabellkod för Discourse (markdown). Jag bad den översätta bilden:
Coolt! Jag har inte kommit igång med AI än… Hade varit enklare att scrrenshota innehav och ordrar från Avanzas hemsida istf att gå omvägen via Excel och Word.
Såg du min fråga angående vad du valt för investering i Guld och Långa räntor?
Jag tänker att det är bra om man delar med sig av sina investeringar till andra, för då kanske fler gör samma placering vilket borde medföra att värdet på den placeringen ökar mer.
Jag kör fortfarande Xetra för guld, men det finns bra diskussioner i forumet om vilka guld-ETFer som egentligen är bäst.
Långräntor är svåra. Jag kör bl a IS04 för den, men den har den stora nackdelen att den är nominerad i USD, så valutarisken är inte bra med den. Det finns Captor Iris också, men den har inte lika långa räntepapper i sig.
Kolla tråden om räntetriangeln och tråden om allvädersportföljen för diskussioner om långa räntor.
Gör det enkelt använd en fondrobot. De rebalanserar och är grundade på forskning. Betterwealth har låga avgifter och investerar även i råvaror. Jag har provat din väg mitt snitt blev då 16% och globalt index 28 % det året. Jag la ca 1h om dagen på analys. Nu är det bara robotar och globala fonder som gäller. Sover gott på natten och kikar bara på kontona vid uppgång.
Omedelbart ser jag några logiska kullerbyttor i ditt resonemang som enligt mig kan bero på okunskap. Jag är dock helt öppen för att denna okunskap ligger hos mig. Nya insikter är alltid spännande.
Det vore intressant att se hur detta utvecklar sig!
Kan denna tråden hållas öppen och du postar månadsuppdateringar så kan vi följa utvecklingen? Jag föreslår att vi jämför mot de globala indexfonderna hos några av de största aktörerna; säg att vi snittar utvecklingen hos DNB, LF, Robur, skandia och Avanzas respektive globalfonder?
Jag använder rebansering sedan ganska många år tillbaka och har prövat några olika varianter.
Om du säljer och tar hem vinst ofta så blir det vinst + vinst + vinst men det arbetande kapitalet minskar och du minskar din exponentiella avkastning.
Rebalansering minskar portföljens volatilitet/risk. Men för att få exponentiell tillväxt är bäst att inte rebalansera för ofta. En till 4 gånger om året säger den forskning jag läst.
Vanligt är att marknadens aktörer rebalanserar vid 5 % kursrörelser. Eťt år rebalanserade jag därför vid 3% för att hinna ta hem vinst innan alla andra. Det blev massor med affärer (dyrt om man betalar courtage) och avkastningen ökade inte utan följde marknaden. Dock har jag sällan haft så låg volatilitet.
Idag rebalanserar jag vid en bestämd % långt över/under de 5 % som är vanligast, för att inte sälja/köpa för ofta.
För tidiga köp i fallande tillgångar ökar förlusten. För tidiga försäljningar i stigande tillgångar minskar vinsten. Så gör få affärer när du rebalanserar. Rebalansera, men gör det sällan.
För att ha nytta av rebalansering bör tillgångarna i din portfölj ha låg samvariation. De ska stiga/falla vid olika tillfällen i tiden (inte alla samtidigt), men bör långsiktigt ha en positiv förväntad avkastning.
Sprid riskerna och rebalansera även till kort ränta eller lite råvaror för att ha räddat vinster när allt på börsen faller. Permanent portfolio, allvädersportföljer eller Golden butterfly är vanliga portföljer som man rebalanserar ibland.
Jättebra strategi, om du vill göra de enklare för oss andra att hamna ovanför “snitt avanzianen” på graferna på avanza.
Ja precis ![]()
Som jag brukar säga på jobbet: alla kan ju inte prestera bättre än genomsnittet ![]()
Hej Amsepamse!
Jag kopierade min portfölj från Avanza resultatet finns på rad 1-18 i bifogad screenshot.
Det konstiga är att totalt värde från Avanza på rad 18 blir lägre än medelvärdet som jag får fram med en formel i Excel. I cell J19 ser den ut så här: =MEDEL(J3:J17)
Men det finns säkert någon som kan matte bättre än jag som förstår varför värdena skiljer sig åt…
Som jämförelse tog jag med två ETF:er, ett Globalt index från Morningstar och två fondrobotar: Lysa bred + Opti hög.
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C (EURO) har inte funnits i fem år så det värdet saknas.
Min fru har Lysa Bred sedan drygt två år så där fick jag fram lite värden men inte 3 år (5 år finns på Lysas hemsida)
Jag har haft Opti hög drygt 3 år så där saknas värdet för 5 år.
Super!
Då följer vi denna månad för månad i några år!
Nu har det inte gått en hel månad sen sist men jag brukar kolla på fonder och konton vid månadskiftena så här kommer screenshot tagen 2026-02-28 på min Avanza-portfölj.
Någon som vet exakt hur ofta man måste posta för att tråden inte ska stängas?
Jag menar räcker det med en gång per kalendermånad eller måste det ske minst var 30e dag?
Jag har redan från början avvikit från min strategi att undvika USA, UK och Japan. En del av fonderna placerar i de här länderna. Men totalt så blir andelen som hamnar i USA långt under vad det varit om jag bara haft en globalfond. De fonder som tillkommit sen sist är:
Bifogar också en screenshot på frugans senaste val av PPM-fonder 2026-02-28, ett exempel på fondval som drar ned USA-andelen rejält jämfört med att lägga in allt i en global-fond:
Så vitt jag vet stängs trådar bara undantagsvis baserat på tid. I så fall står det längst ner under sista inlägget om när tråden kommer stängas.
Här kommer aktuella värden 2026-04-01 först min Avanza-portfölj:
Några jämförelser:
DNB Global Indeks S är upp 72,31% sedan 5 år tillbaka.
Länsförsäkringar Global Index är upp 70,97% sedan 5 år tillbaka.
Skandia Global Exponering A är upp 67,11% sedan 5 år tillbaka.
Morningstar Global Markets GR USD 2021.03.31-2026.03.31: upp 67,05%
Sen min frus och min PPM 2026-04-01 (det är en liten tröst att två av fonderna har gått upp i år):