Det har varit mycket turbulens sedan i början av året att vi är på väg in i en kraftigare recession än 2008. Vissa menar att vi redan är där och att vi kommer peka i slutet av året / början av nästa.
Jag är absolut ingen expert på ämnet, men har bara sett diverse youtube videos om det ifrån diverse olika personer som intervjuats i podcasts.
Jag ska för första gången investera (i en global indexfond) och tänkte lägga hela mitt besparingskapital på 1 miljon.
Att tima marknaden sägs vanligtvis vara riktigt dumt och jag förstår att även om jag investerar nu och allting rasar om 6 månader så går jag antagligen plus långsiktigt.
Men hur ofta händer kraftiga recessions? Om det var 2008 senaste så är det inte vidare ofta.
Så det får mig att gå i tankegångarna att kanske bör jag vänta med att investera tills säg 6 månader har passerat.
Är jag dum som ens tänker tanken? Bör jag bara skeppa in allt och glömma allt vad recession är och sluta oroa mig?
Man ska komma ihåg att det inte är recessionen som utlöser en börskrasch per se, utan förväntningen om en recession och dess djup. Som hela tiden kan uppdateras efter ny information.
Börsen vände exempelvis upp starkt globalt i början av 2009, när recessionen fortfarande var i full gång och långt ifrån att vara över. För att man helt plötsligt såg framför sig att den inte skulle bli lika djup och lång som tidigare befarat!
Man ska snarare vara orolig för det oväntade! Börsen föll hänsynslöst ~-30% på en ynka månad i mars 2020 när vi inte riktigt förväntade oss en pandemi över huvud taget! Sådana nedsidor måste man alltid leva med på börsen. Oavsett om vi väntar recession eller inte.
Om du vill riskera att missa avkastning/chans till att undvika ett fritt fall, så kanske det är bäst för din nattsömn att snitta in dig under en tid. Inte värt oro i mina ögon, om du kan undvika det.
Men, för att ge ett lite mindre drygt svar. Såhär tänker jag.
För att det ska vara värt att vänta in en kommande nedgång, måste du få två saker rätt. Du ska time:a att köpa in dig på/nära botten, inte för tidigt, men samtidigt så tidigt att du inte missar den (oftast både stora och snabba) rekyl som kommer när marknaden börjar gå upp igen. Men, du måste också ha rätt i att marknaden nu faktiskt är på toppen, och inte kommer fortsätta upp en massa innan det kommer ett fall. Om du missar en del av en uppgång för att du väntar in nedgången, och därefter köper in dig för tidigt, alt för sent, kan du mycket väl ha haft rätt i teorin om att det kommer ett ras inom sex månader, men fortfarande i praktiken förlorat pengar.
Det brukar ofta vända just i sådana här tider, när alla säger att världen ska gå under och alla börser ska krascha, oftast bästa tiden att investera, tror jag.
Även om de inte är de bästa statistiskt så kanske de är de bästa för din oro att skala in dig lite i taget. Sätt upp ett månadsköp över 6-12 månader kanske?
Går de nedåt så har du inte förlorar lika mycket, går de uppåt så var du iallafall med litegrann från början
Kommer absolut inte sälja även om det går ner. Det här är långsiktigt sparande.
Jag tänkte bara om man skulle vara smart och vänta om det nu är en gold opportunity att göra så, men baserat på svaren så verkar det osäkert om det faktiskt är det.
Det är mina livs besparingar, ja.
Så klart suger det om jag sular in allt och dagen efter går det ner. Det var precis vad som hände när jag investerade i crypto 2019 då jag var dum nog och köpte all hype kring det.
Men samtidigt vill jag ta smarta beslut. Så om det inte finns något konsesus kring att det är stor risk att börsen vänder ner rejält utan det dessutom finns en chans att den kommer gå upp så ser jag ingen anledning att inte sula in allt.
Min bransch (fordon) har börjat dippa, fynd på nya bilar kommer gå att göra i Q3-Q1 2024.
Blir fortfarande förvånad över hur ”Svensson” agerar vid bilköp. Man krånglar ihop en kontantinsats man inte har för att låna till en bil 400-600kkr till en ränta på minst 6,95%. Oftast har man en årsinkomst om max 400 000kr och bor i en belånad villa, med en till belånad bil och en respektive som tjänar mindre.
Folk ställer till det för sig!
Ni som kan casha en bil och väljer att byta den inom ett 18-24 månader kan i många fall gå plus minus noll på att köra den under tiden.