Ska avveckla ett handelsbolag senare under året och sade upp avtalet med redovisningsbyrå i årskiftet. Nu vill redovisningsbyrå fakturera mig för bokslutet 2023 fast det ingår i avtalet/uppdragsavtalet.
Har varit kund hos dem sedan november 2023 och betalt månadsvis ett fast pris på cirka 5000kr där
Löpandebokföring, bokslut och årsredovisning och
Inkomstdeklaration ingår.
Uppsägningstiden är på 2 månader och avtalet gäller då februari ut. Finns inga klausuler i avtalet om att bokslutet inte är inkluderad om man exempelvis säger upp avtalet.
Är det rimligt att dom ska nu kräva 16 000kr för bokslutet 2023 plus månadsavgiften jag har på 5000kr i januari och februari?
Rimligtvis borde ju 2023 bokslut inkludera i avgiften jag betalar? Är väll upp till dem att få bokslutet klart innan avtalet går ut.
Det här en vanlig betalingsmodell för att jämna ut faktureringen, och i detta fallet skulle de nog gå ganska mycket minus på att inkludera bokslutet i månadskostnaden eftersom det blev en så kort period innan du avslutade. Vilket säkerligen är varför de inte är så glada.
När behöver du lämna in bokslutet? Om det är efter datumet som din tjänst avslutas, kan de säkert argumentera att de inte behöver göra färdigt det, utan kan be dig betala för att de ska göra det separat. Du kan säkert be någon annan att göra bokslutet men jag tvekar på att det blir så mycket billigare. Det är även för lite pengar för att anlita en advokat.
Själv skulle jag betala och lägga energin på något annat.
Enligt avtalet behöver vi lämna in till dem uppgifter inför bokslutet senast 60 dagar efter räkneskapets slut. Dessa uppgifter kan vi lämna in direkt nu.
Enligt avtalet ska vi få bokslutet av dem senast 120 dagar efter räkneskapets slut. Så dom har tid att gör ett bokslut under avtalet.
Värt att nämna är att vi fick 5 december checklista av dem inför bokslut så man kan väll tycka att det varit konkludent handlande från deras sida.
Förstår att det kanske inte är värt att lägga energi och tid på saken. Men vill gärna ge ett argument varför bokslutet ska ingå.
Månadspriset som vi betalar innehåller ju ändå priset för ett bokslut. Så rimligtvis borde dom minst kreditera det vi betalt idag och Januari -februari månadsvis för bokslutet och inte fakturera fullt pris för ett bokslut.
Dom är en auktoriserade redovisningsbyrå så dom borde ju jobba etiskt enligt branschorganisationen.
Bokslut 16000 kr för ett mindre handelsbolag känns ganska saftigt.
Dom har ju skött bokföringen och avstämningarna. Så borde ju inte ta flera timmar för dem att göra bokslutet.
Vår omsättning låg på cirka 450 000 kr så vi är inget stort företag.
Tycker inte att det låter helt orimligt om ni inte har något annat formulerat i avtalet.
Om du blir kund och sedan säger upp avtalet nästan direkt är det rätt rimligt att du får betala mer för bokslutet.
Förmodligen har de i prissättningen på 5000kr inkl. bokslut tänkt att kunden ska vara kvar i mer än drygt två månader.
Om de inte gör så går de förmodligen back på dig.
Möjligen kan man tycka att det är rimligt att du får en viss kreditering av månadskostnaden då du betalar för årsredovisningen separat men det är ju i och för sig en viss hantering med att lägga upp och få igång en ny kund också.
Det finns evt. ingen formulering i avtalet om att ditt bokslut skulle vara klart i jan-feb heller utan snarare påbörjas och slutföras senare under våren. Bokslut jobbar väl byråerna med hela första halvåret så ditt skulle lika gärna kunna vara schemalagt till t.ex. april eller maj och då är du inte ens kund längre.
Såg att du skrev 120 dagar och du vill då ha det gjort på 60, vilket de inte är skyldiga till då?
Bäst kanske är att försöka pruta lite på månadsavgiften innan du betalar separat för bokslutet.
Jag skulle gjort samma sak som dem om jag hade en redovisningsbyrå, för att inte förlora pengar på kunder som avslutar direkt. De behöver inte göra färdigt boklutet bara för att din tidslinje har flyttats upp, pga ditt beslut.
Visst är bokslutskostnaden lite på den höga sidan för ett så litet företag och det är nog mycket möjligt att komma överens om ett billigare pris. T.ex 10.000 kr, speciellt då du betalat lite extra på månadskostnaden under fyra månader.
När vi började så tog dom betalt för uppstarten 5000 Kr. Så den hanterings kostnaden har dom tagit betalt för.
Absolut inte skyldiga att göra den i februari.
Men senast i april ska det vara klart enligt avtalet.
Sen om vi ska vara kund när dom jobbar med bokslutet tycker jag inte spelar roll. Är ju upp till dem välja om den gör i februari, mars eller april. Om dom vill att man ska vara kund under tiden när bokföringen görs så tycker jag att det stå i avtalet. Men kanske det är orimligt att tänka så?
Men man kan ju också tänka att det skulle ha varit bättre för oss att säga upp avtalet sista februari och betala för april 5000kr och februari 5000kr. Då skulle bokslutet i princip kostat oss 10000kr. Vilket är betydligt billigare än det vad dom vill ha betalt nu 16000-19000kr.
Förstår såklart att dom vill ha betalt och att dom inte vill gå på minus. Men att ta fullt betalt för bokslut när det delvis ingått i priset och dom tagit en uppstartskostnad är orimligt.
Ja, någon kompromiss kanske är rimlig. Du har ju åtminstone betalat en del av bokslutet via månadsavgifterna så en viss rabatt borde kunna ges på bokslutet.
Du har förmodligen rätt i sak, men jag har ändå förståelse för deras agerande. Dom är ju inte ansvariga för bokföringen de månaderna som du inte var kund.
Du borde ta kostnaden för bokslutet, så hade jag gjort. Fråga två är väl också varför man låter en redovisningsbyrå ta över, för att näst intill genast avveckla bolaget.
Då jag inte sett det avtalet du ingått kan jag inte uttala mig, och det kan ju ingen annan heller göra här. Det verkar på ditt tonläge och argumentation att du har allt på det torra och kan kräva att de skall utföra sina förpliktelser enligt avtalet.
Om det föreligger en konflikt får du helt enkelt försöka lösa den, det kan vi inte göra åt dig, du kan även välja att stämma dom i allmän domstol och eventuell betala för alla rättegångskostnader om du förlorar.
Även ditt lilla företag tar väl höjd för otroligt struliga kunder som bara stannar 4 månader. De blir väldigt mycket extra onödigt för dom. Vi har straff avgift på 25000kr om en kund lämnar innan första året