Registrera firma

Hej!

Jag ska skicka ansökan om att starta en enskild firma (F-Skatt och moms). Enligt skatteverket:

Har du inte fyllt 16 år kan du inte starta ett företag.

Du som är mellan 16 och 18 år måste ha tillstånd från förmyndare (oftast vårdnadshavare) och samtycke från överförmyndare på kommunen för att starta och driva ett företag.

Så här gör du:

1. Ansök om samtycke från överförmyndaren hos din kommun. Blankett får du från kommunen.

2. Gör en ansökan om företagsregistrering till Skatteverket och bifoga beslut om samtycke.

Men när jag försöker fylla i företagsregistrering, så finns det ingen möjlighet att bifoga beslutet från överförmyndaren. Måste jag då skicka in ansökan via brev? Känns ju som att det tar längre tid, att få svar om man skickar via brev istället för e-tjänsten.

Tack för svar :slight_smile:

Hej, generellt så ligger bolagsverket efter och vill ha mycket av underlagen på papper. Så det är mycket möjligt i ditt fall.

Kika även så att det inte finns någon mall för hur tillståndet ska se ut så att du inte faller på formalia, bolagsverket är ganska “stränga” på att det ska se ut på ett visst sätt.

Testa att ringa till dem, har man turen och får en bra handläggare så är de väldigt bra att ha med att göra. :slight_smile:

Tyvärr finns ingen mall utav vad jag kan se.

Men enligt verksamt.se står det att man ska ringa Skatteverket vid frågor om enskild firma, så sitter i kö nu… Annars får jag ringa Bolagsverket.

Tack för svaret :blush: