Regressionsanalys på pensionsdata

Är ingen expert på mattematik eller statistik, men jag testade att göra en regressionsanalys på den pensionsdata som simuleringen i minPension redovisar, för att räkna ut pensionsnivån för om man exempelvis går i pension tidigare än 55 som är minimum i verktyget idag. Följande resultat kom jag fram till:

Någon som har tankar kring resultatet?

Verktyg: Google Sheets med funktionen FORECAST, linjärregression.
Förutsättningar: Data från Simulerings-verktyget på minPension, givet varje angiven pensionsålder (55-70) så plockade jag ner siffrorna för nivåerna av min allmän-pension och tjänstepension från ålder 66.

Tanken var att nyttja siffrorna i verktyget för MonteCarlo-simuleringen.
Exempel: Om jag slutar vid 45 så visar regressionsanalysen att pensionen (F-Total-P) från 66 år skulle då bli 20041 kr per månad.

Det ser ut som att du använder datapunkter från sena år där det inte görs pensionsavsättningar, eller liknande, vilket gör att skattningen ser ut att underskatta derivatan av tillväxten, vilket gör att du överskattar vilken pension då får vid tidigt frånträde från arbetsmarknaden (dvs den sista eller de två sista datapunkterna är effektivt outliers och du borde bara använda de innan, vilket gör att lutningen på t.ex total pension gör att den hamnar på runt 8-10000 vid 30 år)

1 gillning

Tack för din analys!
Instämmer, de sena datapunkterna tycks snedställa prognosen.
Testade att ta bort datapunkterna från 66-70 där kurvan i simuleringen verkar flacka av, som du beskriver inte mycket mera pensionsavsättningar den perioden, vilket dock känns lite märkligt men så kanske villkoren i avtalet ser ut.

Nytt resultat:

Exempel: Om jag slutar vid 45 så visar regressionsanalysen att pensionen (F-Total-P) från 66 år skulle då bli 18318 kr per månad.

Kanske ska ta och maila minPension och se om de har någon åsikt om tillförlitligheten i en sådan analys.

Tror dessa inlägg förtjänar en egen tråd. @moderatorer , kan ni splitta 4 senaste inläggen?

Hoppas det blev en bra tråd.
Fritt fram att ändra trådtitel annars.

1 gillning