Reklam från Avanza: Just. Keep. Buying. | Bara fortsätt månadsspara!

Det här inlägget är sponsrat och betalt av Avanza även om det är jag som skrivit texten utifrån Avanzas önskemål i det här fallet månadssparande. Tänker att det är bättre än massa ej relevanta banners. :blush:

Ju äldre jag blir desto mer gillar förenklingar som ändå behåller en stor del av kärnan. Lite som @Jonathan.S sa till mig vid ett tillfälle (min tolkning):

• Lita inte på någon som inte kan skifta nivå på ett ämne från väldigt enkelt som en nybörjare kan förstå och till att kunna illustrera nyanserna för en expert.

Serien som vi kör på bloggen just nu “Just. Keep. Buying.” är i mina ögon ett väldigt bra exempel på det. Dessa tre ord sammanfattar det absolut viktigaste. Att fortsätta vara en del av marknaden (inte sälja), att fortsätta köpa (trots det kan kännas jobbigt) och inte tänka på så mycket annat. Typ; det enda du behöver fokusera på är “fortsätta bara köpa”. Det fångar och förenklar kärnan.

Sedan älskar jag och vi i forumet att nörda. Vi kan prata exponering, jämföra över olika tidsperioder, prata sannolikheter, home-bias och mycket mer. Vi vet att “Just. Keep. Buying.” är det bästa rådet som man kan ge till någon och att det ligger mycket “bakom det”. Som Nick Magiulli skriver i boken med samma titel:

To build wealth it didn’t matter when you bought stocks, just that you bought them and kept buying them. It didn’t matter if valuations were high or low. It didn’t matter if you were in a bull market or bear market. Allt that mattered was that you kept buying. […] It is not about when you buy, how much you buy - just keep buying. The idea seems simple because it is simple.

Make it a habit to invest your money like you make it a habit to pay your rent or mortage. Buy investment like you buy food. Do it often.

Idag påstår jag också att det är enklare än någonsin att “Just. Keep. Buying” i form av automatiskt månadssparande via Avanza. Sedan kan vi ha många olika åsikter kring nyansen - vad ska man månadsspara i. Jag själv är ju stort fan av följande fonder hos Avanza:

Det är tre riktigt billiga och breda indexfonder som tenderar att återkomma i mina och forumets rekommendationer. :slight_smile: Sedan för att kasta in en liten brandfackla så ser min fördelning mellan dessa ut så här just nu:

Dvs. för den som vill ha den mer komplexa diskussionen så har jag en 50 / 50 vikt mellan global och Sverige-exponering. Normalt ligger jag på 80 % globalt och 20 % Sverige, men det här är en liten förändring just nu med tanke på att jag upplever Sverige lite billigare än den globala marknaden.

Slut, reklam. :blush:

13 gillningar

Jätte bra. Utmärkt Avanza portfölj 50/50 :wink::grin:. Blir sugen som fan på den direkt då jag har redan haft den portföljen själv :wink::heart_eyes::+1:. Riktigt bra reklam @janbolmeson . Kör på :+1:

2 gillningar

Det han säger.

Just keep buying. And keep it simple!

2 gillningar

Det känns ännu tryggare när man fördelar 25% x 4 st fonder. 2st Global indexfonder + 2st Sveriges breda indexfonder :wink::joy:. Eller hur ? :grin: . Samma tårta fast i 4 delar istället för 2 :raised_hands::rofl:. Även mentala bokföringen blir uppfyld :wink:. Undviker byta från 100% LF Global indexnära och låter det vara i fred ! Fast man vet aldrig :wink: !

1 gillning

Känns som reklam som faktiskt är användbar för mottagaren, även om Avanza självklart också tjänar på att folk inte paniksäljer. Just nu känns det som många med erfarenhet måste ge lite hjälpande råd till en del nya investerare som blir oroliga när allt inte går upp varje vecka.

1 gillning

se till att ha en buffert först.

2 gillningar

Såhär ska det se ut om ni gör rätt (ursäktar dom röda plupparna, omfördelning)

9 gillningar

Snyggt! :heart: det.

När jag växte upp på 70-talet träffade jag gång på gång äldre som bestämt varnade för aktiemarknaden för i varje familj fanns det någon som förlorat hela sin förmögenhet när börsen föll 1929-32 (usa föll 90 %).

Det var en generation som hade förlorat tron på börsen totalt.

Den som kontinuerligt köper mer kan ändå behöva ett perspektiv på 15-20 år för att få tillbaka pengarna om man under tiden råkat ut för århundradets värsta krasch.

Att köpa lite varje månad är mycket lämpligare än att gå in och köpa för stora summor.

Den som köper mer för stora summor i en fallande trend accelererar sin förlust.

Faller börsen 50% behövs en ökning på 100% för att få tillbaka pengarna.

1 gillning