Det här inlägget är sponsrat och betalt av Avanza även om det är jag som skrivit texten utifrån Avanzas önskemål i det här fallet månadssparande. Tänker att det är bättre än massa ej relevanta banners. ![]()
Ju äldre jag blir desto mer gillar förenklingar som ändå behåller en stor del av kärnan. Lite som @Jonathan.S sa till mig vid ett tillfälle (min tolkning):
- Lita inte på någon som inte kan skifta nivå på ett ämne från väldigt enkelt som en nybörjare kan förstå och till att kunna illustrera nyanserna för en expert.
Serien som vi kör på bloggen just nu “Just. Keep. Buying.” är i mina ögon ett väldigt bra exempel på det. Dessa tre ord sammanfattar det absolut viktigaste. Att fortsätta vara en del av marknaden (inte sälja), att fortsätta köpa (trots det kan kännas jobbigt) och inte tänka på så mycket annat. Typ; det enda du behöver fokusera på är “fortsätta bara köpa”. Det fångar och förenklar kärnan.
Sedan älskar jag och vi i forumet att nörda. Vi kan prata exponering, jämföra över olika tidsperioder, prata sannolikheter, home-bias och mycket mer. Vi vet att “Just. Keep. Buying.” är det bästa rådet som man kan ge till någon och att det ligger mycket “bakom det”. Som Nick Magiulli skriver i boken med samma titel:
To build wealth it didn’t matter when you bought stocks, just that you bought them and kept buying them. It didn’t matter if valuations were high or low. It didn’t matter if you were in a bull market or bear market. Allt that mattered was that you kept buying. […] It is not about when you buy, how much you buy - just keep buying. The idea seems simple because it is simple.
Make it a habit to invest your money like you make it a habit to pay your rent or mortage. Buy investment like you buy food. Do it often.
Idag påstår jag också att det är enklare än någonsin att “Just. Keep. Buying” i form av automatiskt månadssparande via Avanza. Sedan kan vi ha många olika åsikter kring nyansen - vad ska man månadsspara i. Jag själv är ju stort fan av följande fonder hos Avanza:
- Indexfonder Globalt: Länsförsäkringar Global Indexnära eller Avanza Global
- Indexfonder Sverige: PLUS Allabolag Sverige eller SEB Sverige Indexnära
- Avanza Auto (1-6)
Det är tre riktigt billiga och breda indexfonder som tenderar att återkomma i mina och forumets rekommendationer.
Sedan för att kasta in en liten brandfackla så ser min fördelning mellan dessa ut så här just nu:
Dvs. för den som vill ha den mer komplexa diskussionen så har jag en 50 / 50 vikt mellan global och Sverige-exponering. Normalt ligger jag på 80 % globalt och 20 % Sverige, men det här är en liten förändring just nu med tanke på att jag upplever Sverige lite billigare än den globala marknaden.
Slut, reklam. ![]()

. Blir sugen som fan på den direkt då jag har redan haft den portföljen själv 
. Riktigt bra reklam
. Eller hur ? 
. Även mentala bokföringen blir uppfyld 
det.