Renovera badrum med microcement?

Hej!

Tänkte höra om någon här på forumet har testat på att renovera ett badrum med microcement? Det verkar vara en variant för halvtidsuppdatering om tätskiktet fortfarande är okej.

Vad är det för ålder på badrummet vi pratar om? Är huset av trä eller betong?

Jag skulle ställa mig mer generella frågor innan jag fokuserar på en viss lösning. Jag har sett sådana badrum som vi pratar om här men jag har inte satt in det hemma.

För min egen del så är det dels en toalett, ca 15 år sen man satte upp kakel, dels ett mindre badrum, ca 2-2.5 kvm med några till år på nacken. Även det kaklat.

Lite oklart om tätskiktet är okej (hur vet man egentligen det) i detta badrum, allt fungerar som det ska. Jag har inte kollat brunnen i duschen dock.

Jag tycker mig förstå att kostnaden ändå är relativt hög. Om du har kakelplattor med (typ) My little Pony-motiv så kan det förstås vara värt att göra något åt saken. Är det någon typ av vitt eller annat neutralt kakel vet jag inte om det är vettigt att lägga pengar på det.

Man kan åstadkomma en hel del genom att byta ut badrumsinredningen. Jag köpte själv en del saker begagnade och satte in. Det var alltså (mer eller mindre) nya grejer som bara såldes på Blocket. Det kostade typ halva priset jämfört med butikspris.

Min syster och svåger lade det på golvet i badrummet. Inget fel på gamla golvet mer än att det var en ganska ful klinker. På väggarna behöll de kaklet. Jag tycker resultatet blev bra. En livstidförlängning på ett antal år för en relativt rimligt kostnad.
De bytte även en del inredning och vissa grejer köpte de på Blocket. Tror uppiffningen gick på ca 30000 kr totalt.

1 gillning

Min syster och svåger gjorde också en sådan renovering själva. Inklusive väggarna.
Var tydligen riktigt bökigt att få det bra. Resultatet blev fint enligt mitt tycke, men tätskiktet under är ju fortfarande det samma.

1 gillning

Vi har lagt microcement också och det är ju ett bra sätt att förlänga livslängden på badrummet istället för att behöva lägga nytt. Men om man gör det ska man vara noga med att välja ett bra märke (helst svenskt) Topplista: Sveriges 5 bästa microcement märken jämförda

1 gillning

Jag gick microcemet kurs hos https://microcementexperten.se/ och lärde mig att applicera microcemet själv.

1 gillning