Renovera/flippa hus

Hej!

Har fått ögonen på gammalt/slitet hus som har fått vattenskador där omfattande renovering och sanering krävs, har själv ännu inte varit på visning men mäklaren har skrivit att det är det eller att man väljer att uppföra nytt hus.

Har erfarenhet av att flippa lägenheter, köpa renoveringsobjekt, renovera och sälja alternativt hyra ut. Nu dök den här villan upp, för ett jättelågt pris, utropspriset täcker knappt vad en sån tomt kostar då den ligger inne i en storstad.

jag har som sagt ingen erfarenhet av hus men tanken är att köpa, renovera och sen sälja. Någon med erfarenhet av att flippa hus? Är det något annat man bör tänka på? Huset säljs med friskrivningsklausul, jag har kontakter som kan hjälpa mig med själva renoveringen men jag går också i tanken om att i värsta fall köpa, riva o ha kvar tomten nått år tills jag väljer att bygga eget, förmodligen kan man få bygglov och uppföra större hus etc.

Det är supersvårt att ge råd när man inte har alla detaljer. Men jag tycker att du ska utgå från att priset är korrekt satt. Dvs att kostnaderna för att riva, alt renovera kommer bli väldigt omfattande och att själva stommen troligen är skadad. Jag tänker att man inte ska ge sig på den typen av enormt projekt som första hus att flippa. Bättre att hitta ett hus som saknar charm och som marknaden förbiser och göra det attraktivt.

6 gillningar

Spontant är det ingen bra ide att renovera och sälja. Förutom väldigt mycket arbete för ev liten förtjänst så ska man vara medveten om att det är jäkligt dyrt att renovera så det är rätt stor risk. Speciellt för dig som inte kan något. Ett undantag kan vara i vädigt dyra kommuner. Hittar du något bra där så kan du tjäna på det.

Om du själv vill bo i hus är mitt tips att köpa och renovera själv för att lära dig och sen bo i huset.

1 gillning

Jag håller med @simino med det lilla tillägget att är tomten attraktiv för dig så kolla upp vad en rivning kan kosta mellan tummen och pekfingret och ta ett beslut utifrån det. Men det finns en anledning att det sälj som ett stort problem…

De nya bolånereglerna är inte till förmån för den som vill köpa och renovera med bankens pengar.

1 gillning