Renovera fritidshus för att sedan hyra ut

Om man har en viss “struktur” i hur man väljer objekt och lägger upp allting kan det säkert gå bra. Du behöver en förståelse för vad hyresgäster efterfrågar så att du kan välja ett objekt på ett smart sätt.

I normala stugor som man hyr på Stugknuten så brukar man förväntas städa som hyresgäst. Ska man ta mer betalt och har ett finare objekt kan det förstås vara bra med professionell städning. Airbnb har ett system med städavgift som är bra.

Det objekt jag själv hyr ut är ju en villa i Stockholm och där är ju förutsättningarna annorlunda. Jag har hyrt ut under andra perioder än sommaren och det går hyggligt. Just permanentbostäder läggs normalt ut på sommaren så där är konkurrensen inte så stor under övriga året. Efterfrågan är begränsad men utbudet en rännil jämfört med under högsäsong, åtminstone om vi pratar om ordentliga villor. När det gäller sommarhus brukar utbudet öka efter högsäsong eftersom alla vill hyra ut även under lågsäsong. Det ger en helt annan konkurrensbild.

Jag har alltid varit nöjd med det ekonomiska utfallet men det blir en annan situation när man hyr ut sitt ordinarie boende. Jag har ingen merkostnad att täcka utan alla intäkter är ren bonus.

Jag har själv funderat över att skaffa en stuga och överlag lite i samma banor som du, även om poängen för min del skulle vara att äga stugan mer långsiktigt. Jag tänkte då att stugan samtidigt skulle skapa öppningar för uthyrning av mitt hus i Stockholm. Vi skulle hypotetiskt kunna ha båda objekten utannonserade på Airbnb med samordnad kalender. Blir objekt A uthyrt blockeras objekt B samma tid. På det sättet skulle jag alltid ha någonstans att ta vägen själv och samtidigt maximera uthyrningsmöjligheten totalt sett. Jag har lagt upp det så med mina tidigare uthyrningar (rum vs. hela huset) så modellen fungerar.