Det jag tänker i nuläget är att även om stugan kommer vara i ett B-läge så behöver platsen i sig vara intressant nog att besöka. Exempelvis att det finns vandringsleder i närheten eller någon liten sjö. Samt att det finns saker att göra i närheten också som tex kanotpaddling osv. Jag tänker att stugan ska vara värd att besöka inte bara en övernattningsmöjlighet.
Rent ekonomiskt tänker vi att stugan ska få kosta cirka 1 miljon och att vi sedan renoverar i stugan för cirka 100-150 tkr. Jag tänker då också att vi aktivt letar efter möjligheter att “force equity” som tex att man gör vindsvåningen bebolig eller gör ett extra rum i källaren så att man får fler kvadratmeter den dagen man säljer. Sen har vi då tänkt att hyra ut det i cirka två år för att lite av armorteringen ska betalas samt att vi kanske går lite plus. Har vi dessutom tur så går stugpriserna också upp (därför jag nämnde att stugor blir mer populära pga klimatkrisen tidigare). Skulle det sedan vara så att vi går tillräckligt med plus på bara uthyrningen så ser jag ingen anledning till att vi inte behåller stugan längre.
Ska också nämnas att jag vill lära mig mer om snickeri/renovering och att detta också är en stor del i att jag tar mig an detta.
Tycker upplägget du nämnde med att hyra ut både bostad och fritidsboende låter väldigt lockande också