Renovering av bostad, kostnader?

Flera av sakerna du nämner är svåra att ge pris på utan att veta mer detaljer, framförallt kök och badrum.
När det gäller exempelvis kök så beror det på vad du tänker göra - Är ni nöjda med nuvarande layout på köksinredning, vitvaror och eluttag, men vill ha det nytt och fräsht, elller vill ni planera om köket helt och hållet?

Ska ni flytta vatten, avlopp, ventilation (köksfläkt) och dra om mycket el så är det en helt annan historia än att bara byta ut befintlig köksinredning, vitvaror och fixa ytskikten.

Det beror också på hur el, vatten och avloppsstammar ser ut. Har du moderna VP-rör/Flexslang med PVC-mantlad elkabel, kopparrör till färskvattnet och PVC-rör till avloppet så behöver det förmodligen inte göras några större ingrepp där, men om du har järnrör till vatten och avlopp sant gamla elkablar med tygisolering som faller isär bara man rör vid dem så vore det direkt olämpligt att inte fixa det samtidigt. Här antar jag dock att det skiljer sig lite mellan villa och BR, där du inte har samma ansvar för stammarna i en BR (tror jag, jag har ingen erfarenhet av BR).

2016 fixade vi vårt kök i huset, ca 25m2. Vi gjorde det mesta själva men lejde in elektriker, kakling och golvläggning (plastmatta). En god vän är rörmokare så han fixade de bitarna. Vi köpte köket inkl vitvaror på IKEA (kyl och frys på Elgiganten). Vi fick klä av väggarna för att dra ny el då vi tidigare hade matplats i köket, men nu ville planera om layouten så att vi fick mer köksyta, fick plats med fullstor kyl/frys och en inbyggd micro.

Det tog oss ca 4 veckor heltid för två amatörer och kostade 120 500:- i material + de tjänster vi köpte. Då bytte vi även fönstret eftersom det gamla var för stort, och satt där vi skulle ha kyl/frys.

Vi satte även gips på väggarna ovanpå ny OSB, eftersom den gamla spånskivan inte gick att ta bort hel när vi skulle dra om elen), byte det halvrisiga taket mot paneltak, bilade bort det gamla fundamentet till vedspisen, tog upp öppningen mellan kök och matplats från en vanlig dörr till en öppning på 1.8m, bytte två innerdörrar, slipade och målade de gamla takbjälkarna som tidigare var inklädda, bytte ut elementet mot ett rejälare, som var anpassat för det smalare fönstret med mera.

Hade vi lejt bort allt så hade det kostat 250 000:- och uppåt - och då hade vi ändå fräsch el/vatten/avlopp som inte behövde röras - och det är ju 7 år sedan så det har ju blivit dyrare sedan dess.

1 gillning

Vi har totalrenoverat ett 170 kvm enplanshus byggt 1992, med precis allt man kan tänka sig.
Så varken enkel eller normal.

Öppnat upp med annan planlösning, två badrum, golv, väggar tak, el och vvs mm.

Räkna med runt 10K kr/kvm +/- 200K.
Men vi betalade klart mindre, genom kontakter :handshake:
HTH kök osv, har inte satsat på det billigaste men heller inte på det dyraste.

Det vart otroligt bra och över förväntan!

Men hantverkare…suck, min fru sköter diskussionen med dom :smile:
Så sista gången jag gör detta.

Läget är kanon och vi kommer sannolikt bo kvar 4-5 år, men sen kommer det säljas för något annat.

2 gillningar