Jag kan hålla med om detta och i de flesta definitioner jag har sett så ingår råvaror i en marknadsportfölj, t ex här. Nu verkar ju TS inte vilja ha det i sin diskussion dock. Indirekt får man ju som sagt lite exponering via aktiedelen.
Om man vill fortsätta förenkla kan man ju som jag skrev tidigare då gå hela vägen till en 55/45 portfölj och även utesluta fastigheter, PE etc för en “good enough” marknadsportfölj.
Ett annat enkelt alternativ är att köra Opti 5, där man får en variant av marknadsportföljen som dessutom inkluderar råvaror för en bredare och kanske mer korrekt exponering.
Visst kan man lägga till en liten del råvaror om man känner för det. Det enda problemet jag egentligen har med råvaror är att det i sig inte är en värdeskapande tillgång, och ej har en förväntad positiv real avkastning (möjligtvis att dom som handlar med future contracts har en riskpremie, men då gäller det att prickande rätt) efter alla avgifter (tenderar att vara dyra och komplicerade att förstå). Därför tycker jag fördelarna med aktier och räntor väger tyngre än dom eventuella okorrelerade effekterna råvaror kan ha i.
En sak att komma ihåg dock är att en tillgång inte nödvändigtvis behöver ha positiv avkastning i isolation för att höja avkastningen på en portfölj som helhet genom positiv ombalanseringseffekt.
Ju fler okorrelerade tillgångar en portfölj innehåller, ju större blir den förväntade ombalanseringspremiem.
Valutasäkring skulle jag se som ett stort avsteg från marknadsportföljen som introducerar en stor okompenserad idiosynkratisk risk, särskilt om man inte väljer den med populära valutan, USD, som bas.
Med 50/50 SPYI & EUNU kommer man rätt nära marknadsvikt för fjorton baspunkter om året.
Det fina i kråksången är att marknadsportföljen bör ombalansera sig automatiskt mot optimal riskjusterad avkastning. Kommer även en approximation baserad på fonder göra det?
@Alec - är nyfiken på om du har några konkreta exempel på hur en svensk investerare skulle kunna uppnå en GMP-proxy portfölj? Har du ändrat uppfattning sedan den här tråden startades? Är Lysa bred 50/50 fortfarande ett bra exempel, skulle du säga?
Ja, marknadsvikter förändras förstås över tid, så en ”GMP-proxy” är aldrig statisk, så vikter mm har ändrats sedan jag startade tråden.
Lysa Bred 50/50 fångar en mycket stor del av den investerbara marknaden på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, även om den naturligtvis inte innehåller allt.
Vill man fördjupa sig i hur en bred global marknadsportfölj kan approximeras tycker jag att denna genomgång är en bra startpunkt:
Mycket intressant. Jag förstår varför du tycker att Lysa 50/50 verkar vara en adekvat approximation, man kan ju utgå från den. Allt som har med real estate kan man skippa - antar jag - om man redan äger sitt boende? Guldet är en annan fråga, hur skulle du förhålla dig till det i en GMP proxy?
Jag tror att det delvis är en preferensfråga hur “hardcore” man vill vara i sin approximation.
Man kan lägga tid på att försöka komma så nära global market cap som möjligt, inklusive noterade fastigheter, råvaror, guld etc., och finjustera vikter.
Eller så kan man nöja sig med en enkel och kostnadseffektiv lösning som fångar en mycket stor del av global beta och acceptera att det är “good enough”.
För egen del är det senare alternativet vägen jag själv valt att gå.
Det är ett gediget alster! Du har inte funderat på att skriva en bok? Du skriver väldigt bra, tycker jag. Det är också igenkänningstema på överoptimerandet, hungern efter att få det slutliga svaret, som förstås inte finns och flyttas hela tiden. Kanske är det mer allmängiltigt än investeringar; Hur får man lugn och ro med den där hjärnan som abstraherar dagarna i ända?
50% DNB och 50% AMF ränta lång utelämnar ju stora delar av världens tillgångar. Jag tänker på allt som inte är aktier eller räntor. Varför kör du inte marknadsvikt rakt av då du verkar vara en stark förespråkare av detta? För omständigt/omöjligt?
Jag nöjer mig med att fånga en stor del av marknadsbeta till ett billigt enkelt sätt. För mig är det inte så viktigt att ha en ”teoretiskt optimal” portfölj längre. Du kan läsa mer kring det i tråden jag länkat till i inlägget ovan.