Saknas fastigheter och onoterat, men man får dock rätt bra exponering mot det indirekt.
Kan vara en nackdel att räntedelen inte är valutasäkrad dock. Beroende på hur man är lagd.
Man skulle kanske kunna bygga portföljen såhär om man vill ha en fond för varje pajbit. Sedan får man väl avrunda på något smidigt sätt för att snygga till det.
Räntor:
25% AMF Räntefond mix
2,5% Danske Global Realräntor
10% Captor Aster Global Credit
5% Captor Aster Global Credit Short-Term
2,5% Captor Aster Global High Yeild
Kraftigt förenklad och betydligt billigare variant med Home bias och valutasäkrad räntedel. Tänk typ nya Basportföljen
Det är hela den kapitalviktade marknaden, och det man bör äga om man vill vara den “genomsnittliga investeraren” och vill äga “hela höstacken”.
Dvs om man tror att marknaden är effektiv och tror på EMH (Effektiva Marknadshyptesen) som tex @janbolmeson gör, så borde detta det vara basen i alla portföljer, kanske tom nya Basportföljen.
Lysa Bred 50/50 aktier och räntor ligger väldigt väldigt nära marknadsportföljen skulle jag säga, med den lilla avvikelsen att dom har en Homebias på aktiedelen på 20%. Men finns rationella anledningar till att ha en liten tilt mot sin hemmamarknad så tycker inte det är ett problem.
Grym:100:. Jag kör Lysa som bas och är helt okej med 20 % Sverige (Lysa investerar ju brett i hela svenska marknaden ) . Har för tillfället en del homebias i både tjänstepension och PPM vilket jag kommer justera. Tänker att det räcker med min homebias hos Lysa.
Du kan pusha ner avgiften genom att byta ut iShares MSCI ACWI UCITS ETF (0.2% avgift) mot ca 94% Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF (0.12%) och 6 % Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF (0.22 % avgift). Så från 0.2% till 0.13% i avgift på ca halva din portfölj.
Det har du helt rätt i! Jag försökte dock hålla mig till en fond per pajbit i diagrammet samt utgick från utbudet som finns hon min nätmäklare som jag använder (kiwi/Frejvid).
En intressant iakttagelse är att om man förenklar ytterligare och utgår ifrån att fastigheter och PE och investmentbolag (som delvis har onoterade innehav) finns på börsen så hamnar man väldigt nära den klassiska 60/40 portföljen. Det blir väl ca 55/45 i diagrammet i början.
I genomsnitt tror jag man hamnar tillräckligt nära med en 50/50. Vill man öka förväntad avkastning kan man såklart öka på aktiedelen hela vägen upp till 100/0.
Avanza EM och Global har minsta insättning 1kr, så funkar också ner till 200kr/mån.
Så går att köra denna om man vill få det ännu billigare och inte en massa ESG exkluderingar:
45% Avanza Global
5% Avanza EM
25% AMF Mix
25% AMF Lång