Replikera marknadsportföljen, hur hade du byggt den?

Hur skulle du replikera marknadsportföljen på ett kostnadseffektivt sätt?

Såhär såg den ut 2021:

Källa

Vore intresserant att se både alternativ med endast ETFer samt endast vanliga fonder.

Tänker att denna portföljen kan vara en mycket god början på en mellanrisk/nybörjarportfölj.

4 gillningar

Jag tänker att ett väldigt enkelt och billigt alternativ som återspeglar portföljen good-enough likt kan vara att köpa följande ETFer:
50% Vanguards FTSE All-World
50% Vanguard Global Aggregate Bd

Saknas fastigheter och onoterat, men man får dock rätt bra exponering mot det indirekt.
Kan vara en nackdel att räntedelen inte är valutasäkrad dock. Beroende på hur man är lagd.

2 gillningar

Man skulle kanske kunna bygga portföljen såhär om man vill ha en fond för varje pajbit. Sedan får man väl avrunda på något smidigt sätt för att snygga till det.

• 43,8% - iShares MSCI ACWI UCITS ETF
  • 5,5% - Xtrackers LPX Private Equity Swap UCITS ETF 1C
  • 4,9% - Invesco Real Estate S&P US Select Sector UCITS ETF Acc Fastigheter USA + SPDR® FTSE EPRA Europe ex UK Real Estate UCITS ETF (Acc)
  • 1,4% - iShares Global High Yield Corp Bond UCITS ETF
  • 3,3% - Vanguard USD Emerging Markets Government Bond UCITS ETF
  • 15%- iShares Global Corp Bond UCITS ETF
  • 24,1% - AMUNDI PRIME GLOBAL GOVIES - UCITS ETF DR (C)
  • 1,9% - iShares Global Inflation Linked Govt Bond UCITS ETF

Hämtade fonderna från Kiwitraders lista.

2 gillningar

Vad innebär marknadsportföljen?

Samtliga tillgångar på alla marknader viktat efter hur det verkligen ser ut i världen.

Typ…

2 gillningar

Tänker en variant med vanliga fonder och valutasäkrad räntedel kunde kanske se ut:

Aktier:
35% Avanza/Länsförsäkringar Global
5% Avanza/Länsförsäkringar Emerging Markets
5% Handelsbankel Global Småbolag

Onoterat:
5% Spiltan Global Investmentbolag

Fastigheter:
5% Plus Fastigheter

Räntor:
25% AMF Räntefond mix
2,5% Danske Global Realräntor
10% Captor Aster Global Credit
5% Captor Aster Global Credit Short-Term
2,5% Captor Aster Global High Yeild

Kraftigt förenklad och betydligt billigare variant med Home bias och valutasäkrad räntedel. Tänk typ nya Basportföljen

Aktier:
30% Avanza/Länsförsäkringar Global
5% Avanza/Länsförsäkringar Emerging Markets
5% Handelsbanken Global Småbolag
10% Plus Allabolag

Räntor:
25% AMF Räntefond Mix
25% AMF Räntefond Lång

Total avgift under 0,20%

5 gillningar

Det är hela den kapitalviktade marknaden, och det man bör äga om man vill vara den “genomsnittliga investeraren” och vill äga “hela höstacken”.
Dvs om man tror att marknaden är effektiv och tror på EMH (Effektiva Marknadshyptesen) som tex @janbolmeson gör, så borde detta det vara basen i alla portföljer, kanske tom nya Basportföljen.

3 gillningar

Monsterförenklad version :slight_smile: tex i de fall man har ett litet månadsspar så klarar man det med 1000 kr/m (styrt av PLUS med 10% och min 100 kr köp)

Aktier

• 40% Storebrand Global All-countries
  • 10% PLUS Alla bolag

Räntor

• 25% AMF Mix
  • 25% AMF Lång

Ungefär samma avgift

För 200 kr/mån månadsspar så kan man köra

• 50% Storebrand Global All-countries
  • 25% AMF Mix
  • 25% AMF Lång
4 gillningar

Väldigt intressant!

Hur nära ligger exempelvis Lysa det här? Förstår om det är svårt att svara på.

Lysa Bred 50/50 aktier och räntor ligger väldigt väldigt nära marknadsportföljen skulle jag säga, med den lilla avvikelsen att dom har en Homebias på aktiedelen på 20%. Men finns rationella anledningar till att ha en liten tilt mot sin hemmamarknad så tycker inte det är ett problem.

1 gillning

Grym​:100:. Jag kör Lysa som bas och är helt okej med 20 % Sverige (Lysa investerar ju brett i hela svenska marknaden :raised_hands:) . Har för tillfället en del homebias i både tjänstepension och PPM vilket jag kommer justera. Tänker att det räcker med min homebias hos Lysa.

Ni är grymt kunniga @Alec, @JFB @MattiasA90.

1 gillning

Egentligen hör väl inte small cap tilt hemma i en marknadsportfölj? Även om jag tror det är en bra idé. (men kanske ännu bättre med small+value?) :slightly_smiling_face:

Skulle inte kalla det en tilt, det är mer eller mindre marknadsviktad exponering och inte en faktor?

Alright, det kanske är så pass lite small cap i global! Har inte kollat så noga men du har nog rätt i det

Edit: kollade, du har helt rätt @Alec , bara stora bolag i global fonderna :see_no_evil:

Du kan pusha ner avgiften genom att byta ut iShares MSCI ACWI UCITS ETF (0.2% avgift) mot ca 94% Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF (0.12%) och 6 % Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF (0.22 % avgift). Så från 0.2% till 0.13% i avgift på ca halva din portfölj.

1 gillning

Det har du helt rätt i! :slight_smile: Jag försökte dock hålla mig till en fond per pajbit i diagrammet samt utgick från utbudet som finns hon min nätmäklare som jag använder (kiwi/Frejvid).

En intressant iakttagelse är att om man förenklar ytterligare och utgår ifrån att fastigheter och PE och investmentbolag (som delvis har onoterade innehav) finns på börsen så hamnar man väldigt nära den klassiska 60/40 portföljen. Det blir väl ca 55/45 i diagrammet i början.

Historiskt sett tror jag räntemarknaden har varit större än aktiemarknaden, men varierar varje år.

2 gillningar

Exakt, varierar en del, såhär har det sett ut senaste 30 åren:

I genomsnitt tror jag man hamnar tillräckligt nära med en 50/50. Vill man öka förväntad avkastning kan man såklart öka på aktiedelen hela vägen upp till 100/0.

3 gillningar

Avanza EM och Global har minsta insättning 1kr, så funkar också ner till 200kr/mån.
Så går att köra denna om man vill få det ännu billigare och inte en massa ESG exkluderingar:
45% Avanza Global
5% Avanza EM
25% AMF Mix
25% AMF Lång

3 gillningar