Resa till Hong Kong, svårt hitta flyg

Har innan pandemin rest mycket till Asien, då vi har släktingar där. Vi reste främst med SAS, då de hade direktflyg vilket är skönt med småbarn, man slipper krångla. Ofta från Kalmar till Arlanda och sen vidare. Nån gång körde vi till Kastrup, men dels är öresundstågen så opålitliga och sen kostar det att åka över bron med bil, om man kan be någon att skjutsa. Hur som helst var det väldigt smidigt. Vi flög främst till Hong Kong.

Kollade nu efter resa till sommaren. Verkar helt hopplöst att hitta något vettigt alternativ som inte innebär att övernatta i Doha eller nån annanstans, eller att vänta väldigt länge på något ställe. Denna gång reser vi helst från Kastrup. Priserna är dessutom helt galna. Vi reser extremt sällan, så jag undrar om det är något som är mer resvan åt det hållet som har lite mer tips/tankar kring hur man ska göra? Vi ska även ta en sväng in till Kina/Shenzhen när vi ändå är i trakterna. Hörde att de hade tagit bort inreserestriktioner och karantän och sånt mög.

tack på förhand
/

Det stängda luftrummet över Ryssland har drabbat trafiken från norra Europa hårt. Priserna därefter (och återhämtningen efter Covid)

Besök businessclass.se forumdelen om du behöver specifika rutter.

SAS har direktflyg till HK år 2016-2019. Ingen SAS nu. I feb köpte jag Finnair flygbiljett Arlanda->Finland->HK (avresa May, restid 16 timmar, 2 timmar längre pga kriget). I feb såg jag BA. Arlanda->London->HK. I feb det kostade mer än 14000kr (avresa jun-aug) hos Finnair. Allting är cirka 30% dyrare än i Sverige. Hotel var dyra pga svag krona. Kolla priser innan du köper någonting från HK o Kina.

Direktflyg från Helsingfors går det ju annars hela tiden och med priser från ca. 400e för en enkelresa.

Vi kör via Helsingfors till Kina

Finnair skriver på sin hemsida att de har priser till Hong Kong från 6 800 eller vad det nu var… gissar att det är billigaste alternativet. Är också sugen på att åka till Kina med familjen, men fan i … vad det kostar. Gissar att priserna kommer gå ner framöver, men inte till pre-pandemi nivåer på grund av det stängda luftrummet.

1 gillning

Nu är det ändå humana priser, låg på ca 75 ksek för en enkelbiljett i oktober :sleeping: :innocent: :joy::scream:.

Köpte även en enkel biljett till Sverige i april 2022 som då kostade 25 ksek :sweat_smile:

2 gillningar

Priserna är galna och kommer vara det ett tag till, krig och oroligheter gör att rutterna blir längre, oljepriset gör att det blir dyrare och just nu är det brist på både plan (Många plan ställdes ju av under pandemin) och piloter (Piloter måste certifiera sig igen, en del fick sparken osv) vilket gör att det går färre plan, som i sin tur gör att priserna stiger. Även Qatar Airways har stora problem med Airbus och nådde precis en förlikning men stora delar av deras A350 flotta har stått på marken.

Håller inte med om att det inte går att hitta resor, många flyger till Asien, däremot håller jag med om att SAS flygningar dit var perfekt (tagit det flera gånger) men med tanke på oroligheterna och Kina så tror jag inte linjen kommer tillbaka, covid var nog slutet.

Tror Ni måste fungera på vad ni är villiga att betala, samt när ni kan resa. Desto flexiblare ni är desto bättre. Kan ni åka mitt i veckan är det en fördel, exempelvis.

Gällande dag spelar det ingen större roll. Dock vill vi inte ha så långa väntetider vid mellanlandning, det är där det strular, då det inte verkar finnas vettiga anslutningar från Kastrup till Helsingfors som inte innefattar t.ex. övernattning. Brukar kolla via flygresor.se, finns det bättre sajter?

Fan, saknar verkligen SAS.

/

Ja problemet är inte från Helsingfors till Hong Kong, utan en smidig resa Köpenhamn-Hong Kong. Där hittar jag inga bra alternativ.

Billigaste och vettigaste jag hittat är med Air China, Köpenhamn-beijing-Hongkong, likväl 60000 kr för 2 vuxna 3 barn. Huurrrga!

/

“60000 kr för 2 vuxna 3 barn”- det är inte dyr när avresa datum är mellan juni-aug 2023. Air China ska jag inte prova igen. 1 dag försening (som tur hade jag resförsökning) och smutsig toalett var min upplevelse med Air China. KLM och Air France ägde av samma bolag men de har flyg till HK. Kolla dem. Du kan kolla det kinesiska bolaget Trip.com (börsnoterad i USA).

Welcome to the beautiful world of travelling post Pandemic :joy:

Juni-Aug kan vara dyrt. Säkert många som vill resa i år när det mesta av galenskapen är borta.

Sajten Hopper nedan har jag ibland haft nytta av för att reka hur prisnivån ser ut för datum/månader (aldrig bokat via dem) Även att gå in på bolagens egna sajter med ”flexibel” så kan man hitta sweet spots.

Skulle tro som andra sagt att Finnair nog är en lågoddsare på att vara smidigt. Billig vet jag inte.

Vi har även flugit Turkish till Asien nyligen vilket var en trevlig upplevelse, ganska smidigt men inte värst billigt.

Kinesiska bolag flyger över Ryssland som jag förstår det … men om man vill och kan boka dem är ju en helt annan sak.

Man kan ju hoppas att Cathay tar upp en rutt igen till Nordeuropa. De är ju riktigt bra att åka med t.o.m. i ekonomi :slight_smile:

Det finns samarbete mellan British Airways och Cathay Pacific flyg mellan Arlanda o HK. Men trådskapare o sin familj vill flyga från Danmark till HK - det kan kanske bättre att kolla danska hemsidor eller får tips från danska forum.

1 gillning

BA via London undviker jag gärna. Lite som CDG förr med hög risk för strejker o borttappade väskor.

Om ni kan skjuta på resan till andra halvan Aug så ser det billigare ut enligt Hopper

Jag hade inte låst mig vid en viss avreseflygplats. ARN eller CPH beroende på pris och tider. Familjen får väl acceptera det :slight_smile:

Jag hade nog kört på Finnair personligen men då prioriterar jag tid och att det ska fungera smidigt utan extra övernattning (tid är också pengar)

Visst, kolla Dk sidor men det är rätt många av oss skåningar som hänger här och brukar ha koll på CPH.

Andra bolag som kan vara värt att kolla av förrutom de ovan är Emirates, Quatar och såklart Lufthansa gruppen (med Swiss o Austrian)

Lycka till & njut av resan! Längtar också till HK :slight_smile:

Borttagen för att dölja personlig information

Förlåt om det verkar som en dum fråga men det går rätt många plan från Kastrup till Helsingfors, Finnair har massor av flyger i ekonomi. Sen blir det ju längre flygning då ryskt luftrum är stängt.

Vad är lång väntan? 2.45 min för en resa i August och 5.500 per person. Låter inte farligt.

1 gillning