Resonemang för att nå min typ av FIRE

Tack för alla inspel så här långt!

Vantrivs inte enormt eller så på jobbet. Rätt stimulerande men lite slitigt, mkt timmar o mkt livspussel. Skulle inte göra det på det här sättet om jag inte behövde lön kan man sammanfatta det som.

Men korrekt uppfattat att vi tänkt fortsätta jobba och spara i ca 8 år till. Då är jag 49. Retire early - men inte orimligt tidigt. Kan ju också nämnas i sammanhanget att det finns en rätt stor pension vid det laget (mkt tjänstepension).

Det här är en ganska ny tanke och vi har nog en del soulsearching och konkret planering framför oss. Inser att våra önskeboenden under FIRE är lite cliche… kanske är något helt annat när vi sökt klart inom oss själva och framförallt mer klarhet kring vad man vill göra med sin lediga tid - även om det såklart finns en del uppslag.

Inser att vi kanske fantiserar lite väl mkt om ett fantastiskt boende i kombo med ekonomisk frihet… lite materialistiskt… men landar ändå i att det är något rätt prioriterat om man nu ska ha mkt ledig tid. Med småbarn 1 o 4 är det inte lika viktigt med nice boende nu inser jag, bara praktiskt. Vi bodde i dyr vind i stan med fin terrass som nyttjades mkt sparsamt. Då småbarn inte gillar att softa på en terrass i stan :slight_smile: men vinden var en stor del i vår ekonomiska framförflyttning när vi sålde. Så den ”served us well ändå”…

3 gillningar