Väl formulerat. Tack! Det är precis så vi också tänker.
Jag slutade använda ordet buffert och gjorde det enkelt för mig.
Ett sparkonto och ett isk (fast jag har ett till isk i smyg för min guldportfölj ).
På sparkontot har jag så mycket som behövs i närtid. Där räknar jag in kommande konsumtion som semester eller något jag behöver köpa. Även någon slant om det skulle hända något oförutsett.
Därför varierar summan väldigt mycket beroende på vart i livet jag är.
Lägger jag in pengar för att köpa ny bil och skulle bli arbetslös helt plötsligt så kan jag ju kanske avvakta med att bränna pengarna på bilen.
Resten åker in på börsen.
Jag tycker man också måste förhålla sig till hur mycket man har sparat på börsen (eller har investerat i annat som går att sälja av i närtid) totalt. Om man har 200 000 “investerat” totalt (förutom boendet), och 150 000 av det ligger i en buffert… nej, då tror jag att man kan leva med en större risk än så. Men för den som har 20 miljoner på börsen så kanske det inte är hela världen med 150 000 i buffert. Eftersom det handlar om pengar som man enligt många inte ska ha investerade i något som kan sjunka i värde, så kan det ju innebära att man tar för lite risk om man har för stor buffert.