Kan ju flika in mitt resonemang varför vi har valt bundet.
Vi köpte hus för 12 år sedan. Vi blev då anvisade till ett bolag och eftersom den rådande konsensusen var att ha rörligt så valde vi Göta Energis ”El till inköpspris”. Mina föräldrar har i princip alltid haft bundna räntor och bundet elpris. Jag tyckte att jag visste bättre.
Första tankespjärnet jag fick var när vi ville bli helt skuldfria (inklusive huset) på fem år samtidigt som vi aggressivt fyllde upp vårt FIRE-kapital. Min gamla kalkyl använde ett viktat medelvärde på elpris samt en kalkylränta.
Hur jag än roddade med Excel så fick jag inte ihop en fungerande plan.
Valde då att binda huslånen så att de skulle löpa ut i takt med att vi hade sparat ihop tillräckligt för att lösa lånen.
Hade möjligheten att välja bindningstid upp till 10 år för 1,28% men vi var lite för sega så det blev 1,38% i stället.
Under 2021 så såg jag stora svängningar i elpriset och pratade med såna som jag trodde hade bra koll men alla sa ”rörligt är alltid billigast”. Hösten 2021 gav mig stora skälvan då för många saker var volatila samtidigt. Bestämde mig då för att binda elpriset på 5 år (59 öre inkl moms etc) hos ett stort bolag som jag trodde inte skulle kunna gå i konkurs.
För räntan har jag gått miste om högst två månader med lägre ränta så här långt. Elpriset har besparat mig många tusenlappar från januari och framåt.
I samband med detta så avvecklade jag mina ISK/KF på Avanza och Nordnet och flyttade till Lysa.
Den stora vinsten är att vi kan sitta lugnt ner i båten och inte bekymra oss för hur dyr en dusch blir eller hur man får störst hävstång på att minska sin komfort och livskvalitet.
Jag raljerar verkligen inte om det här utan försöker bara förmedla vilken fantastiskt skön känsla det är att på förhand veta vad kostnaden blir.
Jag styrs inte längre mot att matematiskt försöka optimera utfallet. Livet är i (bästa fall) för kort för det och i värsta fall åt h——-e för kort för det.
Har vi fortfarande lika illa elpriser när de fem åren är ute så får vi ta den smällen då. Får se hur det ser ut 18-34 månader innan och se om det finns relevanta actions att ta för att sänka energiförbrukningen utan att ge avkall på basala livskvalitéer.