Du skriver du är management-konsult och arbetar övertid. Då tänker jag också att du får del av det du fakturerar som komplement till en fast del, eller större delen av det du fakturerar? Stämmer detta får du ju betalt för övertid i det att du fakturerar mer timmar än vad en arbetsvecka i lagen är. Har de kunder du arbetat mot avtal om övertid tillfaller väl det dig också, utöver det ovan?
Det beror nog på vad man arbetar med och var man arbetar också.
Vissa ställen verkar tycka att det är viktigare att man sitter på jobbet 8 timmar/dag vare sig det behövs eller inte, istället för att faktiskt se på resultatet från arbetet.
Sen är ju folk olika med, en del vill bara gå till sitt arbete och sitta av sina timmar, andra tycker bättre om att jobba på ett annat sätt.
Tror du räknar lite konstigt,
243kr per timme får du betalt i öt.
5000kr mindre grund-lön
5000/243 = cirka 20
Dvs 20 öt-timmar per månad så börjar du gå plus.
Inom revision är det inte konstigt att jobba 60-timmars-veckor (i snitt) från Januari till Mars (12v), kopplat till årsredovisningen. Redan där börjar du gå plus på årsbasis.
/Oliver
Du inser att med denna logik så… i princip alla som inte får övertidsersättning ”gamblar med tid de aldrig får tillbaka”?
Det är få som blir riktigt välavlönade genom att jobba som övertidsersatta tjänstemän.
Men visst, livet är en gamble…
Förstår hur du tänker men borde det inte bli om båda ligger på 165h för månaden att nästa timme blir
Alternativ 1
243kr/h (162 * 1,5)
Alternativ 2
192kr/h (192 * 1)
Skillnaden mellan blir vad det alternativ 1 får mer än alternativ 2. Beror självklart på hur man värderar möjligheten att få det i cash kontra ta ut det i betald ledighet.
Håller med dig i sak.
Min erfarenhet från dessa företag är dock att möjligheten till att ta ut öt i ledig tid inte existerar (om inte annat vill du inte göra det pga att du kommer bli straffad befordringsmässigt om du gör det).
Ber om ursäkt över otydligheten,
/Oliver
Min erfarenhet från en någorlunda snarlik streberbransch (managementkonsult) är att man absolut kan ta ledigt. Men inte på vilka villkor som helst. Och inte blir man “straffad” om man är lite street smart och koordinerar med chef på ett vettigt vis. Om man däremot sitter som en gapig kravapa och gastar om arbetstidslagen i tid och otid, ja då blir man inte framgångsrik varken som mgmt konsult eller revisionsstreber.
Det finns ju gradskillnader, absolut,
Jag kanske uttryckte mig för slentrian-mässigt men:
Man kanske inte blir direkt straffad för att ta ut öt i semester, men man blir lättare befordrad om man har fler billable hours. Vilket det i realiteten blir om du inte tar ut öt i semester. Det är min observation.
Det finns bara en orsak till att ett företag erbjuder något som alternativ 2. Det är att dom tjänar på det.
Alternativ 2 är ok om man kan sätta en låg absolut maxgräns för antalet övertidstimmar per månad samt att att man aldrig kommer bli nekad kompledigt oavsett tidpunkt.
Eller så kan det vara så att konkurrenterna också erbjuder högre lön OCH en extra semestervecka, icke att förglömma. Värdet av detta är ju inte noll.
Om det är att för att konkurrera om personalen så borde dom erbjuda hög lön, extra semester samt betald övertid.
…och förmånsbil, privat sjukförsäkring, fruktkorg och fotmassage. Visst.
Men nu är det så det ser ut för en junior i en väldigt mogen marknad. Vad du tycker arbetsgivaren ”borde” är rätt ointressant tyvärr.
På min nuvarande arbetsplats erhåller jag inte någon övertidsersättning. Däremot beroende på min debiteringsgrad och försäljning, dvs tid vi fakturerar till kund / tillgängliga timmar, så kan jag få 1,2 eller 3 månadslöner per år. Skall sägas att jobbar på en firma med stark W/L-balance och sinnesjukt bra poäng på “great place to work” där jag snittat typ 40-45h/veckan första 1,5 åren.
Så ju duktigare jag är på att få in projekt, sälja mer på befintligt projekt och debitera ut mina timmar, ju mer får jag i lön och detta i kombination med att växa min kompetens så kan jag få befordran i framtiden. Kan sägas att Big 4 gav mig stabilt med leads som jag nu kan ringa i trevligare syfte än att revidera dem 
Det är det jag menar, det är inte för att locka personal utan för att hålla kostnaderna för övertid nere.
En poäng som framgått men som är värd att förtydliga: Detta jobb ska ju inte utvärderas på sina egna meriter och månad för månad. Det kommer att vara tufft i omgångar och inte bara roligt, och timlönen kommer vissa månader att kännas riktigt dålig vid obetald övertid. Men från en som jobbat där i tre år och sedan vidare till betydligt mer välbetalda och rimligare jobb: Det ÄR karriärsmässigt väldigt bra. Slå ut timmarna över det 45 år långa arbetslivet och inse att de flesta som sitter på välbetalda seniora positioner gjort några hundår i början. Kavla upp ärmarna, skaffa massa kompisar medan du sliter på kvällarna, skörda frukterna senare. Gnäll inte, förstå hur spelet funkar och var antingen med eller inte. Inget tjafs om timmar och livspussel när man är nyexad 25åring utan barn.
Alternativt, ta ett annat typ av jobb och ha en helt annan tillvaro. Det är ju definitivt inte för alla och ganska rimligt att inte vilja delta i just denna vuxenlek. Men om man är med så tjänar man på att se helheten och inte jämföra med någon som jobbar på en kommun eller nåt liknande.
De bekanta jag har som jobbat för Big 4 har jobbat mycket övertid under revisionsmånaderna. Hade de haft alternativ 1 hade detta renderat mer pengar/semester i slutändan.
Det hela beror på hur pass mycket du är villig att jobba mycket och hur länge du har tänkt dig göra det.
Måste också skriva ett stycke gällande ämnet. Jag har själv big 4 bakgrund men dock från den östra rikshalvan. Stannade så länge tills jag blev auktoriserad och hoppade sedan över till andra sidan bordet.
Åren gav otroligt bra erfarenhet och jag har nästan bara goda minnen från tiden. Vinterns övertid tog man ut i ledigt/betalades ut och man var ledig nästan 8 veckor på sommaren bortsett från någon kvartalsgranskning. Nackdelen (förutom busy season och dålig lön) är att man nuförtiden tävlar om glassiga jobb med stort antal ambitiösa individer med exakt samma bakgrund. Big 4 verkar tyvärr inte vara lika eftertraktat som tidigare.
Hade gärna velat veta detta! Tidigare anställd på PwC sen gick jag till en mellanbyrå.
Blev ohållbart, lämnar branchen i december =D
Om big 4 inte är lika eftertraktat så beror det lite på att de tuggar och spottar ut sina anställda, därav dåliga löner =P
Big 4 erfarenhet. Lite konstigt att de erbjuder dig 2 olika varianter av kontrakt. Det kommer bli lika mycket övertid oavsett kontrakt. Det är ju inte så att man direkt väljer hur mycket övertid man ska jobba när man som nyutexaminerad går in i ett Big 4 bolag. Det är en fantastisk erfarenhet du kommer få och som lär öppna upp möjligheter utanför Big 4 om du så skulle önska. Själv jobbade jag mycket övertid de första åren men lärde mig samtidgt mycket och hade framförallt mycket roligt på jobbet. Skulle du hamna i en situation med enormt mycket övertid och utan rätt till övertid blir det ju en diskussion med lönesättande chef. Ingen är ju intressead att någon arbetar för en låg timersättning - varken chef eller medarbetare. Detta är i alla fall min erfarenhet - både som medarbetare på ett Big 4 bolag och nu som chef inom industrin.