Revolut, för- och nackdelar

Vad är de bästa fördelarna med Revolutkort/-bank och finns det några nackdelar man bör vara medveten om?

Jag använder nästan bara deras kort : fysiskt (bara när det krävs), virtuellt (mobiltelefon), disposable (shoppa på nätet). Revolut lägga till pengar automatiskt från mitt shell-kort och shell-kortet skickar en e-faktura som banken betalar automatiskt. Fungerar och mycket bekvämt i min vardag.

2 gillningar

Jag är mycket nöjd med Revolut. En sak jag tycker är bra är att man slipper tillägg på växelkursen när man handlar i utlandet. Sedan gillar jag att man utan krångel kan spärra sitt fysiska kort för vissa länder, enkelt skapa virtuella kort och (faktiskt) att det är ett debitkort.

Jag har inte satt upp någon automatisk överföring av pengar, utan gillar den koll det ger mig att sköta detta manuellt.

Jag har slutat använda Revolut. Swedbank började krångla med att föra över pengar till kortet, och Revolut har blivit mer och mer fokuserat på allt annat än att vara ett smidigt betalkort.

1 gillning

Jaha, visste inte att det går att spärra vissa länder?

Men där ligger nog felet hos Swedbank, inte Revolut. Bara att skaffa ett kreditkort i annan bank för att ladda Revolut med.

Jag hittar inte många nackdelar med Revolut, mest fördelar. Använder det till allt nästan.
En fördel som sällan nämns är att få klockslag på köpen.

Därom tvista di lärde, men jag är inte intresserad av att skaffa ytterligare kort för att kunna använda Revolut. Men ser man att Revolut har features man bara måste ha får man givetvis hoppa genom rockringar om man vill :slight_smile:

Gillar även att pengarna dras direkt med Revolut. De ligger inte som reserverat belopp i ett par dagar :grinning:

Plus, jag har aldrig haft problem att ladda med SHB. Banker ska inte ha åsikter om andra banker, de ska godkänna överföringar om överföringar är lagliga. Men nu vet jag inte om fallet är så med Swedbank, kanske har de bara strul ibland.

1 gillning

Jaha, visste inte att det går att spärra vissa länder?

Fel av mig. Ursäkta. De har “location based security”, dvs att kortet endast kan användas där du (eller rättare sagt din telefon) befinner sig. Detta kräver naturligtvis att du tillåter att Revolutappen håller reda på var din telefon befinner sig (och kräver “data”/uppkoppling).

Japp, blev medveten om det i en Coop-butik med dålig täckning. Fick stänga av location based security tillfälligt :grinning:

1 gillning

Att ha lokal valuta på kortet gör det enklare att handla utomlands. När jag handlar slipper jag frågan om vilken valuta som ska användas.

1 gillning