Revolut sparkonto

Revolut erbjuder nu nån form av sparkonton i USD, EUR och GBP. Räntan betalas dagligen. Just nu 3,07% i EUR och 4,02% i USD med gratiskonto (högre med betalabonnemangen).

Det ligger en fond bakom som förvaltas av Fidelity, men fungerar som vanligt Revolut-konto.


Det är inte ett sparkonto på något sätt, bara en missledande förpackning runt en räntefond. Insättningsgaranti nämns inte heller någonstans på sidan.

2 gillningar

Exakt, som jag skrev är det en fond bakom. Men hanteringen är som ett konto.

Iom att det är Revolut kan man föra över utan växling och spendera direkt i samma valuta

Wise erbjuder också detta. Just nu skriver dom 3,24% för EUR. Finns även aktie-index.

Men samma risker med en fond från BlackRock bakom.

1 gillning

Klarna har 3,6% öppet sparkonto

Inte samma sak. Med Revolut kan du hålla och spendera i andra valutor utan växling fram och tillbaka, det är den stora fördelen.

Vill du ha svenskt sparkonto i SEK med hög ränta finns en uppsjö, många med högre ränta än Klarna

1 gillning

Jag har lite USD på ett PayPal-konto som jag ville få lite ränta på, men hm :thinking:

Kan man se historisk maximal draw down på fonden Revolut använder? Hur bred är den?

Fick lite hjälp av Bard med rätt söktermer (KIID, prospectus).

. Before investing, you should carefully read the Euro Fund’s and USD Fund’s (or any other Fund’s) prospectus, key information document (“KID”) and a summary of the investor rights which are available in English, Danish, Swedish, Bulgarian, Czech and other languages for the purpose of the Promotion. This information may be accessed here or upon request via the in-app chat. The KID for the other Funds (that are not part of the Promotion) can be accessed here for the USD Fund and here for the GBP Fund

från Savings Flexible Account Promotion Terms | Revolut Sverige

Alltså, detta dokument för EU: https://cdn.revolut.com/savings/fidelity/EUR_Merged_KIID_Final.pdf

Det ser ut att ha flera språk. Sid 37 för svenska.

ISIN: IE000AZVL3K0
Verkar inte finnas på Morningstar? :thinking:

Lite grafik från https://www.fidelityinternational.com/FILPS/Documents/en/current/pro.en.xx.IE000AZVL3K0.pdf .

(Samma dokument som Revoluts dokument, fast bara svenska: https://www.priipsdocuments.com/fidelity/docs/EU_PRIIP_KID_The%20Euro%20Fund%20Class%20R%20Flex%20Distributing%20Shares_STRD_sv_IE000AZVL3K0.pdf )

Uppdatering:
Fanns ju rätt mycket info när man klickade runt i appen.

Hmm, måste man deklarera “räntan” själv?