Revolut - tips and tricks?

Jag har också gratisvarianten av Revolut. Fyller på i Euro via SEPA-betalning hos SEB från mitt vanliga SEK betalkonto. Noll kronor i avgift och det VERKAR vara 0 % spread. Fyllde senast på €500 den 29/12 2023. Kursen var 11,126701. Kollar jag kurs på Google (fråga mig inte vilken bestämd kurs den visar) så visar den 11,1313 för samma dag. Det gör att jag tänker hålla fast vid samma rutin.

1 gillning

Jag har nyligen gjort en liten provinbetalning från Preem-kortet. När jag nu försöker göra en “riktig” inbetalning så går det inte. Jag sänkte beloppet i flera omgångar men det går inte iallafall.

Jag förstår inte riktigt poängen här. SEPA-betalning görs ju i EUR, inte i SEK. Växlingen sker alltså genom SEPA-betalningen. Själva poängen med Revolut är väl att använda deras växling eller är alltså SEPA-växlingen “konkurrenskraftig” jämfört med Revoluts växling?

1 gillning

Det senare. SEPA-växlingen är “konkurrenskraftig” jämfört med Revoluts växling. Vad jag kan se så betalade jag avistakursen enligt Google för de tillfällena som jag har gjort överföring. En så liten uppräkning som 0,5 % hade märkts direkt vid jämförelse.

Precis detta har hänt mig med Shellkortet. Vid kontakt med kundtjänst uppger de att det finns en gräns för hur mycket / många gånger som det går att föra över till Revolut per tidsperiod. De kan dock inte tala om vad gränserna är. Rådet är försök igen om en vecka så har kanske spärren släppt (och det hade den).

Jag gjorde också som du, prövade med sänkt belopp några gånger och resultatet blev att kortet spärrades p.g.a. misstänkt bedrägeriförsök!

Preem och Shell är ju båda Ikano bank så möjligheten finns ju att Preem har en liknande gräns.

Om det inte fungerar i obegränsad form så funkar det ju i praktiken inte.