Rikast i världen - egentligen?

Vem tror ni egentligen är rikast i världen?

På pappret så är ju de rikaste oftast de som har stort aktieägande i framgångsrika stora företag som tex Tesla, Amazon, Nvidia mm.
Om dessa skulle behöva realisera till faktiska pengar på banken inom några veckor så skulle det förmodligen se lite annorlunda ut på rikast-listan.

Skulle Elon fortfarande vara rikast? Någon annan?
Hur tror ni top-10 skulle se ut…?

Läste nånstans att Elon kan ligga ganska pyrt till om Tesla går ner ytterligare ganska mycket till då han har belånat en stor del av sina aktier.

Har inget roligare för mig idag :slight_smile:

1 gillning

Jag gissar att de som verkligen är rikast, inte skyltar med sina tillgångar publikt, på det sätt som de som enligt publika källor sägs vara rikast. Jag tror inte man kan lita alltför mycket på de listor över världens rikaste som presenteras av medieföretag som Forbes etc. Svårt dock att bevisa något eftersom stora förmögenheter troligen finns på schweiziska konton, i andra skatteparadis utan insyn etc. Men det är vad jag tror. Kanske någon rik bankirfamilj kan ligga i topp v.g. förmögenhet, vem vet?

1 gillning

Top 10 listan är ingen som du nämner. Dessa är bara offentliga. De riktiga rika är bland annat Rotschild, Orsini, Al Saud, Windsor, Agnelli, Lee. Dessa personer/familjer är vad som idag kontrollerar våra banker, våra företag, våra politiker osv. Finns också en anledning till att dessa vill vara mer anonyma och styra från skuggan.

Gamla engelska/amerikanska/tyska familjer. Oljeschejkar från medelösten.
Ofta familjer, se på Wallenberg, de är ju rika, men delar man förmögenheten till deras stiftelse på alla arvingar (barnbarn), vattnas det ut ganska snabbt. Nog samma med Rothschild osv.
Putin nämns la också ha oerhört stora tillgångar.

Personligen tror jag det är oljeprinsarna som är vinnarna, det kassaflödet det svarta guldet skapar är nog inte att underskatta. Sen vet man ju inte hur dessa “adel-familjer” förvaltar och får avkastning på sina pengar. Ofta är det ju inte så mycket nytt värde som skapas, vad jag vet.

Edit:

Tror verkligen en viktig faktor är person/individ eller familjeförmögenhet, ju fler barn, ju fler barnbarn skall arvet fördelas på. Detta spelar roll på hur man räknar.
Skall Elon fördela sin förmögenhet på alla hans barn, blir det ju utvattnat. Likt med Wallenberg. Likt mer prinsarna i medelösten.

2 gillningar

Så kan det nog vara men svårt att avgöra då det verkar helt omöjligt att sammanställa vad de är värda… Kanske också bara är något alla tror men det kanske inte stämmer i verkligheten… 3-4000 miljarder är ju ändå ohyggligt mycket pengar (även om de inte är realiserade)…

Ja jag tror att nån oljeschejk eller Putin skulle nog kunna klassa sig som världens rikaste…

1 gillning

Musk lyckades tydligen skrapa ihop $26G cash när han skulle köpa Twitter, där lånet var bara 10% av säkerheten (aktier i Tesla). Enligt Forbes har Buffet lite mindre än hälften så stor förmögenhet som honom, men jag tänker att han tack vare sin högre diversifiering nog skulle kunna få en hög nog värdepapperskredit att han ändå skulle kunna plocka ut mest cash.

2 gillningar

Alla vi på forumet, för vi är ju RikaTillsammans. :joy:

“Hellre äta gröt tillsammans än oxfilé ensam.”

4 gillningar

Lätt ju! :blush:

6 gillningar

Tittar man på “pappret” är listan över världens rikaste full av folk som äger mycket aktier i relativt nya bolag.

Jag har inte full koll på allas släktträd och vissa kommer säkert från förmögna familjer, men det känns som det är ovanligt med personer vars föräldrar också varit/är med på listor över världens rikaste.

Jag tror inte det är en slump och jag tror inte heller barnen till dagens rikaste kommer vara högt upp på framtida listor över världens rikaste. Dels ska förmögenheten fördelas mellan fler personer och dels är dessa personer inte de som byggde upp förmögenheten och därmed sannolikt inte bäst på att få den att fortsätta växa.

Även om man förvaltar pengarna på ett bra sätt kommer man bli omsprungen av någon annan som är mer driven och som kommer med “nästa stora grej”.

Så jag skulle nog påstå att listan över de som är rikast “på riktigt” är ganska lik de listor vi har. Möjligtvis skulle Buffett kunna plocka några placeringar eftersom han är mer diversifierad än många andra men alla som är högt upp på listorna har mer pengar än de någonsin kommer kunna göra av med själva.

Det finns familjer som framgångsrikt lyckats hålla släkten förmögen i flera generationer, men tror man på riktigt att typ någon i Rothschild-familjen skulle vara rikast i världen har man nog läst lite för många antisemitiska konspirationsteorier.

5 gillningar

Det stämmer säkert, men med tanke på alla sanktioner mot Ryssland och honom lär han inte höra till de rikaste om man pratar om vem som kan få ut mest USD (eller annan icke-rysk valuta) från sina tillgångar. Han har såklart sätt att runda sanktionerna, men inte tillräckligt för att han ska kunna räknas som en av världens rikaste.

Tyvärr hör han väl ändå till en av de personer i världen som har mest makt, men det har inte så mycket med hans pengar att göra.

2 gillningar

Rotschild? Windsor? Brittiska kungafamiljen sitter på kanske 20 miljarder dollar jämfört med Musks och Bezos 200+, inte i närheten av topp 10.

Sen att Rotschild skulle vara rikast är närmast en konspirationsteori, kanske ska slänga in Soros där också?

Rotschild kan ha varit rikast i världen på sin tid, men det var delvis innan den industriella revolutionen, och definitivt innan Silicon Valley tech-boomen där de allra flesta nu rikaste gjorde sina förmögenheter.

2 gillningar

5 gillningar

Man får väl göra skillnad på rikedom och rikedom. Inflytande och faktiskt ägande.

De med högt värderade aktier har inte realiserat rikedomen än. Kan man räkna med dem kan man ju räkna med politiker och rena influensers också, även om det är svårt/omöligt även för dem att omsätta inflytandet i kontanter.

Nyckelpersoner i länder eller hos fondförvaltare och stora investmentbolag kan ju ha modesta tillgångar själva, men i praktiken kontrollera större tillgångar som om de ägde dem, oavsett om de faktiskt gör det.

1 gillning

Fast har den som har $X på ett bankkonto realiserat rikedomen? Det är ju bara en fordran. Och försöker man köpa potatis för sina USD-miljarder så drar nog potatispriset upp på samma sätt som aktiepriset drar ner när man försöker sälja sina aktier.

1 gillning

Det blir närmast en filosofisk fråga, “vad är rikedom?”

Men visst finns det en poäng i att de med stora innehav i ett enda bolag inte kan sälja allt på ett bräde utan att det får påverkan på aktiekursen = förmögenheten.

Nån buddhistisk munk gissar jag på.

Har du inget bättre för dig kan du alltid springa en runda eller ja meditera…

1 gillning

Om man räknar folk som kontrollerar en gemensam förmögenhet; kan man ta med religiösa ledare? Påven? Mullorna i Iran?

Ägare/ grundare av stora bolag som har största röstandelen i styrelsen? Larry Page och Sergey Brin kontrollerar väl tillsammans 51% av Google, trots att de bara äger 12% av bolaget i rena pengar? De kan ju hypotetiskt styra sökresultat runtom i världen för att forma folks medvetande som de vill. Kanske inte rikedom i dollar, men de kan hypotetiskt kontrollera 50-60% av jordens världsbild. Påven kontrollerar kanske 17% och mullorna i Iran 1% (fast där förmodligen mer direkt politisk kontroll).

Samma med Putin och Xi, såklart. Och presidentskapet i USA. Beroende på om de väljer rollen som frontfigurer eller faktiskt förstår vad de gör och kan utnyttja sin position, då.

För att besvara frågan om vem som är rikast så tänker jag att man behöver tänka bortom konsumtion.

Som människa så kan man bara ha en begränsad konsumtion. Visst kan den vara ganska stor - privatjets, lyxyacher, slott, privata öar, etc - men är dollarmiljardär så har man mer eller mindre slagit i taket för hur mycket man kan konsumera. Är din Yacht 150 eller 180 meter? Det kanske kvittar.

Det som spelar roll senare verkar till stor del handla om hur mycket man kan påverka världen. Hur mycket kontroll har man? Hur mycket makt kan man utöva? Tillgångarna skiftar från att vara ett mål till att bli ett medel, när man materiellt har allt man kan önska sig.

Här skulle jag säga att Elon Musk är absolut rikast. I praktiken så verkar Musk vara en av världens kanske mäktigaste personer - om inte mäktigast av alla. Han utövar kontroll över ett av världens högst värderade teknikkonglomerat (Tesla), ett av världens viktigaste AI-företag (xAI), världens viktigaste politiska kommunikationsarena (X) där han har flest följade (över 200 miljoner) och världens absolut dominerande rymdbolag (SpaceX). Han har också ett stort inflytande på USA:s regering, har finansierat stora delar av Donald Trumps kampanj och sitter eventuellt på enormt mycket data om amerikanska staten som bara hans organisation (DOGE) kan nyttja. Positionen är helt unik, och bör förstås bortom pengar.