Rikedomsnivå-kalkylatorn: räkna ut din riktiga och känslomässiga nivå i Rikedomstrappan

Visst pratar vi förbi varandra. Vi har exakt samma filosofi. Jag är helt enig. Har personligen inget som helst behov av resor. Även om jag uppskattar upplevelsen med lite distans så är minnet mer njutbart än själva upplevelsen på plats och definitivt inte värt pengarna. Tänker precis som du att jag hellre har råd att göra precis vad jag vill hemma istället.

Jag bor just nu på en plats jag trivs väldigt bra på, ett hus i närheten av havet i en av Sveriges mest välmående kommuner. I framtiden så ser jag och frugan ett lite annat upplägg, med lägenhet i stan och stuga på landet för det bästa av två värdar. Den bostad jag äger nu är ovärderlig för möjligheten att uppnå det vi vill. Den ger oss just nu väldigt låga boendekostnader, hög levnadsstandard, gott om plats för oss själva och barnen, en trygg miljö för barnen att växa upp i och kommer täcka hela insatsen för vår framtida lägenhet. Huset är ovärderligt för oss, vi hade i princip inte kunnat hitta något som passar oss bättre i den situationen vi lever i idag, men en dag säljer vi det ändå, eftersom våra krav ändras, och då är det värt lika mycket som samma mängd i indexfonder. Det är den sista meningen jag argumenterar för. 5 dagar, eller 2 år för att få loss pengarna är irrelevant när man gör en ekonomisk resa som varar en hel livstid.

1 gillning