Hej Rika Tillsammans,
Långvarig lurkare med sitt första inlägg här.
Detta är kanske ett forum som främst riktar sig till Sverige men jag undrar om det kanske finns några som, precis som jag, har flyttat eller planerar att flytta utomlands och som är nyfikna på om Rikedomstrappan kan översättas till fler länder — eller för inflyttade som vill jämföra mot sitt hemland.
Därför undrar jag om det skulle vara användbart att anpassa Rikedomstrappan till andra länder? Min huvudtanke var först mot Norge och andra skandinaviska länder — men varför sluta där?
Min fundering är väl om det skulle vara meningsfullt att försöka hitta ett slags universellt sätt att justera trappan för att spegla de ekonomiska förhållandena i andra länder? Jag tänker på om det skulle kunna göras på ett enkelt sätt, likt hur den amerikanska modellen har anpassats till svenska förhållanden genom att man helt enkelt dividerat med 10 mot dollarn.
En aspekt som kanske gör detta svårare är att alla länder är olika, att ju större skillnaderna är mellan länder, desto svårare kan det bli att anpassa modellen. Jag undrar om man för enkelhet skulle kunna jämföra enklare faktorer såsom medianlön, valuta och köpkraft/levnadskostnader och se om det skulle ge en bra översättning eller om man behöver överväga fler faktorer som t.ex. socialförsäkringssystem, skatteregler etc.?
Ett exempel: Jag bor idag i Norge och jämfört med Sverige så är länderna generellt sett ganska lika att bo i men den största skillnaden är löner och levnadskostnader, man får högre löner i Norge men det är mycket dyrare levnadskostnader, så de tar ut varandra ungefär 1:1. Medianlön i Norge var ca 50 000 SEK i 2024, ca 35% högre (i svenska kronor) jämfört med Sveriges 37 100 SEK. Skulle man då kunna översätta Rikedomstrappan i Norge till 1:1,35? Eller borde man jämföra med lokal valuta, alltså 1:1,44 (SEK:NOK)? Så för att vara på steg tre i Norge så krävs avrundat 1,5 -15 miljoner NOK?
I Danmark har jag estimerat en medianlön på ca 43 500 DKK (64 150 SEK) i 2024, som är ca 73% högre jämför med Sverige. Jag har dock aldrig bott eller arbetat i Danmark så här får andra gärna komma med input om det skulle gå att översätta Rikedomstrappan i Danmark till 1:1,75 (eller 1:1,17)?
Så mina frågor till er är: Hur skulle man enklast kunna anpassa Rikedomstrappan för att reflektera förhållandena i andra länder? Vilka faktorer tycker ni är viktigast att ta hänsyn till, och finns det en enkel väg att göra den här översättningen utan att det blir för komplext? Är detta nyttigt?
Vad tror ni, är jag inne på något?