Jag tror 0,15 så de inte ska kunna kritiseras för att ha gjort för mycke eller för lite. Hoppas på 0,25 dock…

Jag gissar på ingen höjning. Mest för att media tror det motsatta, för det säljer klicks.
En timme kvar nu! ![]()
Hoppas på sänkning egentligen, så min hyresvärd bara normalhöjer hyran. ![]()
Mindre än tio minuter tills det mest spännande beslutet på hela månaden ska tas. Det kommer ju sända starka signaler vad de än väljer.
Det mest troliga från de kompetenta på riksbanken är en sänkning till en styrränta på -0.25%
För mycket snyftartiklar från överbelånade ”ekonomer”.
Här är det! ![]()

Fan va nice, minusränta i januari nu då också!
Jaha. Förvånande. Men men…
När tror ni räntan börjar komma neråt då?
I år, nästa eller nästkommande år?
Ni som hoppats på en höjning, vad är tanken bakom det?
Efter finanskrisen 2008 gick det väldigt fort utför. ![]()
Finns nog lite flera orsaker:
- Folk som hyr sin bostad vill att bostadsmarknaden ska krascha så att de kan köpa
- Folk som inte är påverkade (t.ex. oskulder eller folk som bor i Kina) vill att det ska gå åt helvete för alla andra så att de kan få lite skadeglädje
- De som faktiskt tror att inflationen riskerar att bli långvarig och är mer rädda för det än att ekonomin stannar till
- De som handlar mycket i andra valutor (t.ex. folk som bor utomlands men får betalt i kronor) och vill se starkare krona.
Eller en kombination av dessa.
De vill köpa billiga bostäder, men märker nu de missat möjligheten ![]()
De flaggar för en eventuell höjning i februari istället. Historiskt har dock sådana flaggningar inte betytt så mycket.
Prognosen för styrräntan visar att den kan komma att höjas ytterligare i början av nästa år och att penningpolitiken behöver vara åtstramande en relativt lång period för att inflationen ska falla tillbaka och stabiliseras nära målet på 2 procent. Ny information och hur den bedöms påverka konjunktur- och inflationsutsikterna kommer att vara avgörande för utformningen av penningpolitiken.
Direktionen var enig om att ingen höjning ska ske. Så det var ju oerhört enade. Måste ju visa att datan de har visar väldigt tydligt att inflationen kraschar.
Nej det där är nog bara brus och man vill varna lite, de tror nog inte ens själva på att de blir fler höjningar.
Om inflationen fortsätter att falla tillbaka har vi nog nått räntetoppen denna gång.
Noterbart är att de verkar utöka QT.
"
Ny information och hur den bedöms påverka konjunktur- och inflationsutsikterna kommer att vara avgörande för hur penningpolitiken utformas. Riksbanken överväger även att öka försäljningstakten av statsobligationer. Ett beslut om detta kan komma att fattas i samband med det penningpolitiska mötet i januari
"
Yes! Jag gissade rätt! ![]()
Kanske ska köpa en lott? ![]()
Ja då KPIF är 1,5% det här året ser jag det som högst osannolikt med fler höjningar. Ska ju vara i så fall om alla börjar konsumera som in i helvete nu, men konsumtionen har också dykt ner i botten.
Har du inte redan bränt den chansen på detta besked nu?