Riksbankens räntebesked 231123

:deer:

Oh deer! Tänkte inte på det! :grimacing:

1 gillning

Tror aldrig jag shoppat så mycket på black friday/week/month som detta året :stuck_out_tongue:

1 gillning

Gläds med dig, men tror också många kör utan julklappar i år när räntorna gått upp 500% på 2 år typ. Inte många som kan sprätta pengar nu! I alla fall är det vad man kan utläsa av datan på Sveriges konsumtion.

• Signalera en ny, högre normalnivå för räntan. Både företag och privatpersoner håller fortfarande ut i väntan på sänkningar som man tyvärr signalerade redan när höjningarna började.

• Marginal för att vid behov kunna sänka räntan och fortfarande ha positiv realränta. Vi har hade/har ett gyllene tillfälle att ta oss ur negativa realräntor utan större negativa effekter. Nu riskerar vi istället att hamna i nollränteträsket igen.

• Åtminstone inte kasta bensin på brasan gällande svag krona.

1 gillning

Kanske ska tilläggas att jag avvaktat med mycket inköp som jag var helt eller ganska säker på att de skulle bli billigare nu. Utslaget över året är det inget anmärkningsvärt.

1 gillning

Jaha, då hade man fel den här gången! Jag hade heller inte väntat mig att det skulle vara ett enigt beslut. Det ska bli spännande att se vad som händer med bostadsmarknaden nu. Kan det vara så att en del som hållit på sina bostadsköp i väntan på att räntan skulle fortsatt uppåt nu kastar sig ut på marknaden innan räntan eventuellt sänks nästa år? Spännande tider!

1 gillning

Case in point; RB och analytiker signalerade räntehöjning idag, men marknaden prisade korrekt in en paus :smiley:

In the market we trust :pray:

Men jag tror de flesta var förvånade över enigheten inom direktionen när de inte ens valde att höja några punkter alls!

9 gillningar

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Är räntemarknaden verkligen effektiv/träffsäker?

Ja de var verkligen helt överens om att det absolut inte ska höjas, ovanligt i min erfarenhet.