Riktpriser för husmålning

Hej
Vi försöker och få in offerter för att måla om fasaden på vårt hus. Byggt 2008 och det är första gången det ska målas sedan det var nytt.

Grovt räknat ca 220 kvm väggyta, 1/2 plans villa med garage (127 resp 60 kvm boyta) med två strykningar. Tvätt och viss skrapning (inte mycket).

Vad tror ni kostnaden för det landar på? Ni som nyligen målat hus eller någon målare som kan hjälpa oss så vi har ett hum om vad kan kosta?

1 gillning

Säg 250 kr/m2 väggyta + 250 kr/m1 taksprång/takfot. Kanske lite i överkant. Beror på färgtyp samt bredd taksprång osv.

Såpass dyrt att även med rika tillsammans lön är det billigare att ta tjänstledigt och göra det själv om man kan.

3 gillningar

Hör i byggahus forumet, det brukar finnas väldigt många kunniga där.
Här har du bara sådana som är intresserade av ekonomi och de är alldeles för snåla för att leja ut ett sådant uppdrag.

6 gillningar

Jag var förfasad över vad målare begärde senast vi bad om offert. Visserligen inomhus men de skulle ha mer för att måla en vägg än vad snickaren tog för att bygga den.

3 gillningar

Tack för tipset. Det ska jag göra :+1:
Vill helst leja ut det, jobba med det jag är bra på och tjäna pengar och sen njuta av ledigheten och semestern istället för att bränna 2v på att stå på stege och måla :blush:

Jepp, göra själv eller får man ta det svart, tyvärr alldeles för dyrt att leja ut lagligt. Har man möjlighet kan man köpa märkesfärg från utlandet och spara tiotusentals kronor bara där. Hyra en ställning eller lift en helg kostar inte så mycket om ens hus kräver det.

1 gillning

Jag lät måla om mitt hus under våren. Jag la ut fråga på Servicefinder.se och fick in fem svar. Tre fullföljde med offert. Den som var billigast hade goda recensioner och verkade pålitlig. För ett hus på 200 m2 och ett garage på 70 m2 (båda i ett plan) var offerten på 140 000 kr före ROT-avdrag inkl material. Sedan höjdes ROT-avdraget till 50 % och offerten ändrades inte. Totalt betalade jag ca 80 000 kr efter ROT.
Detta är i Linköpingsområdet och arbetet utfördes under maj/juni i år. Jag lade ut offertförfrågan i november 2024.

1 gillning

Sinnessjukt dyrt. Målade om vår fasad på 2 dagar och 1 dags tvätt. Var bra timlön på det. Kul också! Sen upplever jag generellt att de flesta hantverkare slarvar mycket, dåliga på att maskera, skruva av uttag, slabbar på marken osv.

Tja, jag tror inte att du hade målat mitt hus inklusive dörrar, fönster och fönsterkarmar på 2 dagar. Ca 25 000 kr av de 80 000 var färgkostnader. Det tog två erfarna målare tre manveckor att göra målningen. Men det är möjligt att du är skickligare och snabbare än vad de är. Jag är i alla fall inte det.
Det här var andra gången på 25 år som huset målades om. Första gången var 11 år efter nybyggnation.

3 gillningar

Måste ju vara nån slags friggebod du pratar om. Inte en chans i helvete att det går så snabbt med ett hus i normalstorleken.

Jag har bara enplans och 150 kvadratmeter, underlättar såklart att kunna göra allt från marken och en pall på sina ställen.