Om man struntar i nominell ränta eller effektiv, den diskussionen lämnar jag till andra. Så känns SBAB som rätt grymt bra när det gäller räntor.
Låt anta att du t.ex har 9 miljoner och vill låna 5miljoner på en 10mille kåk som PB Kund hos nordnet får du nu:
4,54%
Medan SBAB ger:
4,47%
Då har jag inte ens räknat med miljörabatten man kan få hos SBAB. Min erfarenhet av detta är att miljoner sparat är inte värt så mycket när de redan finns där, storbankernas mål är ju att ge grymma rabatter för att du ska flytta kapital, när du väl orkat göra det, då sitter du med svartepetter i nästa förhandlingsrunda , när din superrabatt gått ut efter ett till två år. Skulle säga samma sak med Nordnet, du kan ge dig på att när du når nästa gräns på 10mil då höjer de alla nivåer, dvs de är ju inte heller beständiga.
Kan även tillägga att SBAB där måste man dra en vit lögn om man vill låna mer för att investera, de säger nej till “spekulation” på börsen, däremot en köksuppgradering på 500.000 är mycket mer beständig i värde… Där har jag hört att Nordnet konstigt nog är rätt liberala för att höja belåning för investering på börsen.
Jag skulle inte ha något problem med att vara hos SBAB, bara för att slippa förhandla med storbanker.