USA:s inflation är kvar på en ganska hög nivå. Arbetsmarknad i USA håller emot. Blir svårt för Sverige att sänka vidare själva eller vad tror du? Kanske om Europa sänker så kan Riksbanken försätta sänka.
Jag tror ingenting och spekulerar inte i om räntor ska upp eller ner.
Jag kör på det som ger mig bäst odds på lång sikt och det är rörligt.
Det är statistiskt osannolikt att jag i längden ska kunna spara pengar på att välja bundet och försöka gissa bättre än bankerna kring ränteläget i framtiden.
Allt jag vet och kan gissa mig till kan definitivt bankerna också göra med betydligt större precision.
Att man kan byta bank (eller hota med det) när som helst är också en fördel och ett sätt att kunna pressa räntekostnaderna.
Håller med får fundera vidare.
Hösten 2021 kommer inte igen när det var självklart att binda el och ränta.
Ja du. Du menar att en statlig jätte skulle sköta detta bättre? Uppenbarligen är du förhållandevis ung och har inga minnen av tidigt 80-tal. På den tiden hade statliga Televerket hand om all telefoni. Köpte man en bärbar telefon utomlands och tog in i Sverige fick man böter. Att ha telefon i Sverige var svindyrt!
Att tro att en statlig jätte på finanssidan skulle sköta sig bättre är givetvis en utopi. Det är ju konkurrensen mellan olika aktörer som pressar priserna. Vi har dessutom helstatliga SBAB och kundägda Länsförsäkringar.
Låna till styrräntan. Vem skall betala för all administration och lånehantering? Menar du på fullt allvar att skattebetalarna skall stå för detta?
Anser du att lån med 60 procent belåningsgrad skall ha samma ränta som lån med 85 procent belåning?
Vad blir nästa steg? Skall vi förstatliga alla teleoperatörer och skapa ett gigantiskt Telia? Skall vi nationalisera alla ICA-handlare och skapa ett gigantiskt Konsum?
Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser…
Är precis i samma process, inflytt om 2 månader. Swedbank gav 1,65 rabatt, Nordea 1,43, men LF vann med 1,60 + räntefri månad (dvs rörligt på under 4 på ett års kalkylen om inte räntan går ner mer)
(Obs helt nytt lån)
Hade jag haft ett befintligt lån så hade nog Swedbank vunnit för dom erbjöd även en räntefrimånad (men bara för flytt av lån)
LF har dock högst krav på att bli “allkund” av alternativen, men hört mycket gott om försäkringarna från dem.
Tack för tipset! Det här är den överlägset bästa dealen jag hört om. Har jag förstått det rätt att du framöver kommer ha 1,6 rabatt på deras listränta (LFs nuvarande 3-mån listränta: 5,69)? Plus en månad räntefritt?![]()
Motkrav att du öppnar bankkonto och flyttar över dina försäkringar dit? Jag har redan mina försäkringar där då de hade bäst villkor😁
Ska ringa dom imorgon. Hur är det möjligt att de erbjuder 0,4% bättre än SBAB?
Vill du dela hur du gick till väga för den rabatten på Swedbank? Är det alltså rörligt på deras 3 mån listränta 5,69% - 1,65% = 4,04%? Låter väldigt bra.
Jag köper för 5,1M med 70% belåningsgrad, dvs typ 3,5M lån.
Det du nämnde plus 80% av investerade pengar (nu på lysa) flyttas till fonder på LF, ha ett sparande på en summa pengar i månaden och åtminstonde gå igenom pensionsfonder och flytta dom som är rimliga, så det är en hård lista minst sagt, men allt går ju att flytta om ett år igen om villkor blir sämre i avtalsperiod 2. (Samtligt ovan gäller även frun)
Fick först kasst när jag pratade med vanliga bankkillen, när jag nämnde vad nordea+LF erbjudit så bad dom få återkomma från deras “hunting” department och då erbjöd dom i olika omgångar och landade sen på 1.6 utan pensionsflytt, men erbjöd sen 1,65 med pensionsflytt
Nordeas sista giv var att ge 1,8 rabatt i 6 månader för att sedan ha 1,43 därefter
Intressant, tack för att du delar! Misstänker att flytt av fonder väger tungt för dem. Behövde du även byta till deras fonder eller bara att ha portfölj hos dem? Denna del jag helst inte ger bort.
Är anonym här så kan säga att jag har 1,5M på Nordnet jag hade kunnat flytta. Är det i krokarna vad du flyttade eller hade du betydligt mer?
Tack igen!
Förstår, du har mycket mer än mig, så där är du hemma! Inget att jag måste välja deras fonder alls, utan dom skall bara till LF kontot (gissar att dom vill ha kontrollen)
Vadå, det funkade ju en tid under Stalintiden i Sovjetunionen! Men sen gick det ju inte så bra… ![]()
Om man struntar i nominell ränta eller effektiv, den diskussionen lämnar jag till andra. Så känns SBAB som rätt grymt bra när det gäller räntor.
Låt anta att du t.ex har 9 miljoner och vill låna 5miljoner på en 10mille kåk som PB Kund hos nordnet får du nu:
4,54%
Medan SBAB ger:
4,47%
Då har jag inte ens räknat med miljörabatten man kan få hos SBAB. Min erfarenhet av detta är att miljoner sparat är inte värt så mycket när de redan finns där, storbankernas mål är ju att ge grymma rabatter för att du ska flytta kapital, när du väl orkat göra det, då sitter du med svartepetter i nästa förhandlingsrunda , när din superrabatt gått ut efter ett till två år. Skulle säga samma sak med Nordnet, du kan ge dig på att när du når nästa gräns på 10mil då höjer de alla nivåer, dvs de är ju inte heller beständiga.
Kan även tillägga att SBAB där måste man dra en vit lögn om man vill låna mer för att investera, de säger nej till “spekulation” på börsen, däremot en köksuppgradering på 500.000 är mycket mer beständig i värde… Där har jag hört att Nordnet konstigt nog är rätt liberala för att höja belåning för investering på börsen. ![]()
Jag skulle inte ha något problem med att vara hos SBAB, bara för att slippa förhandla med storbanker.
Nordnets bolån är inte vidare bra under 10 miljoner, nej. Då är Avanza bättre (4.4%). Har man däremot över 10 mille är både Avanza och Nordnet bättre än SBAB.
Sen är min erfarenhet att man oftast (alltid?) kan få bättre ränta än SBAB hos storbankerna om man är en relativt attraktiv kund (ekonomiskt, inte utseendemässigt
), men som du säger behöver man i så fall vara beredd att förhandla var/vartannat år (eller binda upp sig).
Skumt, de verkar inte vara intresserade av att ge något mer än 1,4% rabatt, vilket skulle vara 0,05% bättre ränta än SBAB. Helt klart ointressant givet kraven att bli helkund, månadsspara, och flytta 1,5M till dem från Nordnet…
Jag fick inte heller mer än 1,4% (1,3+0,1 för grönt bolån) men den räntefria månaden är ju värd några k också. Dock inga krav på att flytta över större summor.
Hello, spännande! Och du nämnde att du har annat erbjudande från någon storbank eller liknande? (hela min argumentation vilar ju på att Swedbank/Nordea/LF har trissat varandra i flera omgångar) dvs att jag visar dom erbjudanden imellan och så kommer dom med nya giv. Andra frågan blir väl hur mycket lån du tänkt ta? (kan ju vara det också)
3,5M lån på 5,1M boende så 70%.
Jag nämnde att det bara är 0,05 diff mot SBAB och inte känns värt sett till motkraven. Sa att jag är öppen för att diskutera utökning av mitt engagemang men i så fall till en bättre rabatt, men ingen entusiasm från deras sida utan de kunde inte ge något mer. Känner att jag vill ha minimum 0,10-0,15 vs SBAB för att bli helkund någonstans.
Har inbokat möte med Swedbank där jag haft mina konton och lön sen tidigare, där vi ska diskutera saken. Inte helt taggad på att avsätta en timme för att de ska sälja in saker till mig, men verkar vara vägen framåt. Någon som har erfarenhet av dessa möten?
Swebank tog 15min från huntavdelningen, skicka mig pm så kan jag skicka datat jag fick i mail (inte ens bokat möte utan dom ringde mig efter att vanliga bankpersonerna inte kunde matcha)
Hur triggade du ”hunter”?