Rimligt pris för bostadsrättslokal i Stockholms innerstad?

Är det någon som har erfarenhet/kunskap om hur priset för en bostadsrättslokal ligger jämfört med t.ex. en bostadsrätt i Stockholms innerstad? Jag letar lokal till min verksamhet och har fått kontakt med en BRF som eventuellt kan tänkas sälja en lokal när nuvarande hyresavtal går ut. Jag har inte tittat på lokalen ännu men den ligger i botten av fastigheten och ser ganska anonym ut utifrån (inga skyltfönster), 80 kvm stor och har toalett och pentry. Gissningsvis är standarden relativt låg jämfört med en normal lägenhet. Jag har kikat runt lite och det finns inte många jämförbara objekt, i princip inget, men jag har hittat ett fåtal som sålts tidigare och då tycker jag att priserna åtminstone ligger under jämförbara bostadsrättslägenheter. Om de bestämmer sig för att sälja kommer så klart frågan om pris dyka upp och jag har verkligen ingen aning om vad som är rimligt eller normalt. Lokalen ligger inte vid någon större gata eller liknande och är därmed inte attraktivt för en verksamhet som vill han nära till kundkretsen (vilket jag inte har något behov av).

Alla tips och tankar är välkomna! Även vad gäller att köpa kontra att hyra lokal.

Lättaste är att med hjälp av t.ex Booli och Blocket.se leta upp liknande objekt för en benchmark (köpa / hyra). Eftersom lokalhyresgästen ofta är ansvarig för interiör är det klokt att räkna med kostnad för renovering / anpassning i din kalkyl.

Hyreskontraktet på motsvarande lokal skulle sannolikt även inkludera 200-400 KSEK under bordet till nuvarande hyresgäst.

Tack för svar! Jag har grävt runt grundligt kan jag lova, men hittar inget likvärdigt utan bara ett par ganska flådiga bostadsrättslokaler som verkligen ser ut mer som bostadsrättslägenheter (det är så uppenbart att folk bor i dem att verkligen ingen kan tro något annat). Och sen finns det ju också bostadsrättslägenheter där föreningen accepterar juridiska ägare. Jag har dock som plan att mer eller mindre bygga om lokalen då den delvis ska vara musikstudio så för mig är det ett bättre utgångsläge att skicket är sisådär och att jag lägger krut på mina egna behov.

Jag har kollat på ett gäng hyreslokaler där överlåtelseavgiften är högst rimlig, senast idag då nuvarande ägare ska ha 60’000 kr för kontraktet. Och det är inte under bordet. :wink: Det är många verksamheter som verkar gå i graven just nu så utbudet av lokaler är ganska stort, dock är det tydligt att det mest är butiker och jag letar som sagt något mer undanskymt.

Jag uppfattar det som väldigt svårt att svara på vad som vore ett rimligt pris. Allt beror ju på vad den här typen av lokal kan användas till. Om någon “mer lukrativ” verksamhet än din kan man optimal nytta av lokalen kommer den förmodligen att prissättas därefter. Jag kan inte alls bedöma den biten. Jag tror det vore betydligt enklare att vänta in ett prisförslag och utgå från det när du ställer frågan. Då kan du jämföra med butiker och andra typer av lokaler och bedöma om den aktuella lokalen framstår som rimligt prissatt.

Absolut, det låter rimligt, tack för dina synpunkter.