Risk att åldern för tjänstepension höjs?

Japp. Alla jobbar sina 40 år, eller så länge de anser att de behöver för att få tillräckligt i pension. Alla som gör det får pension som de kan leva gott på. Individen bestämmer själv när de är dags och får den pension som är en direkt konsekvens av det. Vad som är orimligt är att man får lika mycket i pension om man jobbat i ett låglöneyrke i 40 år, som att man inte jobbat alls. Det tror jag fler tycker är orimligt. Lika orimligt som att du som jobbat i 40 år i ett låglöneyrke, inte får en krona mer i pension bara för att du jobbar längre, för de mängd bidrag du får trappas ner desto mer pension du har. Som sagt finns det personer som inte kommer lyckas jobba på grund av olika former av nedsättningar, och för dem ska vi precis som jag sa ha ett socialt skattefinansierat skyddsnät. Detta ska vara helt frikopplat från pensionssystemet.

Det skickar helt fel signaler när man mer eller mindre säger “vill du inte jobba? var lågproduktiv! du får lika mycket i pension ändå!” Det så kallade respektavståndet måste öka signifikant.

Ja kan tänka mig att betala skatt, här och nu, som går till personer som inte kan jobba (kan skiljer sig från vill). Jag kan inte tänka mig att gömma problemet och inse om 30 år att jag inte får gå i pension, av samma anledning. Kostnaderna ska tas nu när de går att påverka, de ska inte gömmas i en låg framtida pension eller att det visar sig att jag inte får gå i pension trots att jag mer än dragit mitt strå till stacken för att det saknas pengar i systemet.

2 gillningar