Roasta min fondportfölj

Dags för en portfölj-roast! Skämt åsido har jag efter mycket fram och tillbaka landat i en portfölj jag känner mig bekväm med att få ifrågasatt, vilket borde vara ett gott tecken. Så ifrågasatt gärna och upplys mig om mina misstag.

Bra att veta: jag är väldigt risk-tolerant och har ganska hög tro på Sverige.

Globalt (57%):
57% Spp global plus (jag tror att hållbarhets-tilten kommer ge avkastning)

Sverige (15%):
5% Spiltan investmentbolag
5% plus småbolag
5% plus mikrobolag (småbolagstilt för potentiellt högre avkastning)

Tillväxt (13%):
13% SPP emerging markets (hittade inget bättre på Savr, förslag?)

Spice (15%):
5% AuAg silver bullet
10% Tin NyTeknik (nisch + smal marknad, kan finnas bolag som har för låg värdering på lång sikt?)

Medveten om att det blir nästan 25% Sverige med Tin, är det på tok för högt? Jag gillar lysas argument för homebias och jag tycker TIN gör rätt val (subjektivt baserat på mina egna erfarenheter inom ny-teknik branschen).

Var har jag gjort bort mig, vad borde jag ändra?

Edit: min sparhorisont är 20-30 år :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tror det är svårt att säga att du har gjort bort dig. Jag hade ju valt att göra annorlunda men det är för att mina ingångsvärden är annorlunda. Utifrån dina motiveringar så tycker jag att du ska köra på. Benchmarka gärna mot Lysa på säg 5-10 år så får du ju facit. :+1::slightly_smiling_face:

2 gillningar

Så klart! Om du skulle välja en sak som sticker mest i ögonen, vad hade det varit ? :grinning:

Ser ut som en fin portfölj med vettig fördelning. Du verkar ändå tänkt igenom dina val så då är det bara att köra.

Personligen hade jag skippat teknikfonder då det brukar vara mycket tech i t.ex globalfonder.

1 gillning

Hej

Hur tänker du kring fördelningen i %. Varför 57% på din globalfond och 13% på emergin markets? Blev det bara så eller är det uträknat?

Dum fråga kanske…:grimacing:

Lite både och, jag kollade en del på hur det fördelats i rikatillsammans förslagen, opti och lysa. Sen fördelade lite på vad jag hade att jobba med baserat på de andra valen. Men kanske att EM är lite för stor i relation till den globala fonden. :thinking:

Säger som Jan, svårt att säga att något är fel utifrån ingångsvärden även om jag gjort annorlunda. Utifrån att du vill ha en tilt mot Sverige, hur ser du på att du har ganska lite svenska värdebolag? Är såklart en balansgång mellan att du även vill ha småbolagstilten som är lättare att få på hemmaplan. Som det är nu det är nu har du mest investmentbolagen som i sin tur äger både stora och små bolag.

1 gillning

Jag har inte reflekterat så mycket över värde vs tillväxt-bolag utan mer tänkt att jag borde få med en bra mix i spiltan + småbolagsindex. Skulle du säga att andelen i spiltan är för låg så risken är onödigt hög? Jag har också sneglat på att byta ut spiltan mot plus allabolag

1 gillning

Hur kommer det sig att du valde både Småbolag och Mikrobolag? Småbolag innehåller väl alla bolag Mikrobolag gör, plus fler. Du kanske vill åstadkomma extra mycket mikrobolagstilt helt enkelt?

Stämmer. Dock en försvinnande liten del.

Ja precis, jag tycker de bolag som ingår i småbolag inte alltid nödvändigtvis är “små” bolag. Så min tolkning är att för verkligen få en småbolagstilt bör det vara en betydande del ifrån mikrobolag (OMX small cap). Kanske är snetänkt?

1 gillning

Nej, ville bara kolla att det var ett medvetet drag! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag hade tagit bort spice och fördelat till andra poster samt satt hela Sverige i Plus alla bolag.
Hade också valt att inte ha något på SAVR.

Finns det ett resonemang man kan få ta del av? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Nu blev jag nyfiken.
Varför?

Tänker att det är nyteknikfonden som gör att du blir tung på svenska småbolag så att det blir ca 80% småbolag och 20% värdebolag i din homebias. Inget fel i sig utan bero väl mest på preferenser och går ju att tänka att man vill ha den fördelningen eftersom den globala indexfonden inte innehåller småbolag.

Handelsbanken global småbolag är överkomlig på savr men samtidigt frågan om man ska gå under 57% på den globala indexfonden.

1 gillning

Det är en bra poäng, jag ska fundera lite över den fördelningen. Som sagt, jag gillar småbolsgstilten eftersom man sett att den kan prestera något bättre. Men det kanske inte ska gå till överdrift heller. Tack för den värdefulla inputen :grin:

Spice är i mina ögon lite av en lott. Du kan vinna och du kan förlora. Långsiktigt talar väl forskning för nitlott.
Sverige kan man ta ett bet på. Men äg då hela marknaden.
Tror dessa 2 justeringar ger dig bättre odds långsiktigt och en bättre riskjusterad avkastning.

Skulle jag själv börjat sparat på börsen nu (som du ska göra?) Hade jag lagt basen i LYSA 90/10 och sedan kan du hellre ha en lekhink på t ex Avanza och kludda på med precis så mycket som du vill.
Då har du basen i det rätta enligt forskningen och en liten del som kan gå High Chaparall åt båda hållen.
Kanske bara bitcoin och Tesla :money_mouth_face:

2 gillningar

Mycket tveksam till om Lysa kan anses ”rätt enligt forskningen”.

Jag gillar ju indexfonder, dvs inte mycket att tjäna och mindre utbud. SAVR har ju en platåavgift, som jag förstått det, inte kan garanteras att inte höjas?! Vill man byta ut en fond är det enklare än att flytta allt och byta aktör.
Tror även det är bättre att ha allt samlat när man ska vara passiv och långsiktig. Allt för mycket val etc lockar till kluddande.
Gillar inte deras hemsida och som jag förstått det är de långsamma med tex fondbyte etc.