Jag upplever att Råd & Rön jämför robotdammsugaren med vanliga dammsugare rakt av men de bör användas på helt olika sätt. En robot ska köra flera gånger i veckan och minskar därmed behovet av traditionell dammsugning väsentligt. I en del fall klarar du dig med en robot och en vettig skaftdammsugare. I andra fall får man dra fram den vanliga dammsugaren varannan vecka eller liknande.
Det finns utrymmen som en robot aldrig kommer åt, ex bakom dörrar eller bakom gardiner (de modeller som navigerar med laser) och där det är för trångt för att roboten ska komma fram. Eller i badrum - de har ofta för höga trösklar. Men om man dammsuger tre gånger i veckan hinner det inte bli så dammigt bakom dörren. Dammet uppstår framför allt där vi människor rör oss, det landar på golvet och när vi fortsätter röra oss omvandlas det så småningom till dammråttor i hörnen. En robot som körs några gånger i veckan fångar det mesta dammet innan det kommer till hörnen.
Jag har genom mitt jobb haft möjligheten att ta hem både en iRobot Roomba i7+ och en Electrolux Pure i9.2 för att testköra dem två veckor vardera. Efter det kändes det självklart för oss att skaffa en robot då den uppenbarligen sparade in en hel del städtid för oss. Jag kom även till insikten att för oss så är en robot med en station som tömmer den det klart bästa alternativet. Det kommer enbart vara jag som sköter om den och att då slippa tömma den flera gånger i veckan och istället byta påse varannan månad kändes som ett enkelt val. Visst, de maskinerna blir dyrare men jag slipper mycket underhållsarbete och dammet som blir när man tömmer behållaren.
Har precis packat upp en iRobot j7+, den står och laddar just nu. Om några dagar återkommer jag med ett första intryck i tråden och senare med mer intryck när den gått en månad eller två.