Robotdammsugare - vilken ska man välja?

Blir onekligen också sugen.

Hade dock en granne i huset som klagade på grannen ovanför som körde robotdammsugare. Han stördes av ljudet som startade när ägaren ovanför satte igång robotdammsugaren på morgonen när de gick till jobbet och stängde av när de kom hem.

Någon som vet om det har varit ett problem?

Min robot låter något mindre än en vanlig Electrolux-dammsugare. Bor man lyhört och kör roboten obekväma tider kan jag förstå att grannar har synpunkter, annars inte.

Tack då blir då nog en :robot:

En del grannar stör sig på allt. En robotdammsugare låter vanligen lite mindre än en normalt “högljudd” dammsugare. De är dock inte lika tysta som de tystaste vanliga dammsugarna.
Skulle inte vara ett dugg orolig över att köra en robot i en lägenhet så länge man kör den dagtid. Den är ju dessutom vanligen klar på 1-2 h beroende på bostadens storlek.

1 gillning

Tack Stefan!
Har nog svängt 180. Läste om robotdammsugare på Råd & Rön och de menade att roboten inte är tillnärmelsevis så effektiv som en vanlig dammsugare och att den inte bör användas till långhåriga mattor.

Jag ser en parallell med robotgräsklippare: Folk köpte till en början maskiner som är rejäla och kan klippa högt gräs för att man inte litar på nya tekniken. Dessa påminner om de maskiner man är van vid; högljudda, tunga och avverkar stor yta på liten tid.
Det man då har glömt är att en robot har oändligt med tid. Du kan köra den nästan hela dagen om du vill. Det väsentliga är bara att roboten klipper fortare än gräset växer.
När folk fattar detta köper man Husqvarnas modeller. Dom är överlägsna gällande driftsäkerhet. Det är det absolut viktigaste. Roboten ska kunna sköta sitt jobb utan att du behöver hjälpa till.

Råd och rön älskade ett tag en robotgräsklippare som hette Robomow. Den vägde 30 kilo och grannarna applåderade när den var klar för dagen. Driftsäkerheten var ingen höjdare.

Om samma logik gäller med dammsugning så räcker det att köpa en robot som klarar att suga upp i den takt du skräpar ner.

Man måste utvärdera teknik utifrån problemet som ska lösas, inte utifrån specifikation.

6 gillningar

Bra synpunkt! Om jag hittar någon som är bra på långhåriga mattor så…

1 gillning

Fick en xiomi mi robot vacuum på köpet när jag köpte mobil, fungerar hur bra som helst. Brukar plocka upp barnens leksaker och ställa upp kökstolarna på bordet och sen starta den när jag är på jobbet. Då kör den 130 kvadrat på två timmar ungefär och sen är det soprent när man kommer hem :+1:

Jag upplever att Råd & Rön jämför robotdammsugaren med vanliga dammsugare rakt av men de bör användas på helt olika sätt. En robot ska köra flera gånger i veckan och minskar därmed behovet av traditionell dammsugning väsentligt. I en del fall klarar du dig med en robot och en vettig skaftdammsugare. I andra fall får man dra fram den vanliga dammsugaren varannan vecka eller liknande.
Det finns utrymmen som en robot aldrig kommer åt, ex bakom dörrar eller bakom gardiner (de modeller som navigerar med laser) och där det är för trångt för att roboten ska komma fram. Eller i badrum - de har ofta för höga trösklar. Men om man dammsuger tre gånger i veckan hinner det inte bli så dammigt bakom dörren. Dammet uppstår framför allt där vi människor rör oss, det landar på golvet och när vi fortsätter röra oss omvandlas det så småningom till dammråttor i hörnen. En robot som körs några gånger i veckan fångar det mesta dammet innan det kommer till hörnen.

Jag har genom mitt jobb haft möjligheten att ta hem både en iRobot Roomba i7+ och en Electrolux Pure i9.2 för att testköra dem två veckor vardera. Efter det kändes det självklart för oss att skaffa en robot då den uppenbarligen sparade in en hel del städtid för oss. Jag kom även till insikten att för oss så är en robot med en station som tömmer den det klart bästa alternativet. Det kommer enbart vara jag som sköter om den och att då slippa tömma den flera gånger i veckan och istället byta påse varannan månad kändes som ett enkelt val. Visst, de maskinerna blir dyrare men jag slipper mycket underhållsarbete och dammet som blir när man tömmer behållaren.

Har precis packat upp en iRobot j7+, den står och laddar just nu. Om några dagar återkommer jag med ett första intryck i tråden och senare med mer intryck när den gått en månad eller två.

3 gillningar

Ok, här kommer ett första intryck av vår iRobot Roomba J7+. Jag kör alltså med modellen som har en laddningsstation som även tömmer dammsugaren och nu har den kört runt hos oss i en vecka.

Att komma igång är verkligen en “barnlek”. Packa upp, ställ allt på plats, installera appen på din telefon och följ instruktionerna i appen. Det tog bara någon minut innan dammsugaren var uppkopplad och redo. Lät den dock ladda de rekommenderade 3h innan den fick visa vad den gick för.

De första gångerna dammsugaren är på en våning skapar den en karta som sedan kan användas vid exempelvis schemaläggning eller för att kunna säga “Ok Google, dammsug köket”. Vi bor i ett enplanshus med källare (2*98 m2) och det behövdes två vändor innan kartan för entréplan var klar. När vi startade den första gången behövde det verkligen dammsugas. När den var klar kändes det också som om det var dammsuget. Körde en andra gång dagen efter och nu var det riktigt bra. Visst, det fanns lite damm bakom en uppställd dörr och något liknande ställe men det tog jag enkelt med en skaftdammsugare.

Inför första rundan gjorde vi inget särskilt för att förbereda hemmet, annat än att plocka rent på golvet. Det räckte alltså väldigt bra i vårt fall.

När kartan för ett våningsplan är klar kan man justera rummen som dammsugaren upptäckt och namnge dem. Det går även ställa in förbjudna zoner och zoner där den ska städa extra noga.

Pga VAB har jag varit hemma lite extra denna vecka och då hunnit köra igenom källaren ett par gånger för att få en vettig karta även där. När man kör på en våning där ladd- och tömningsstationen inte finns (orkar inte bära runt den klumpen) kommer dammsugaren jobba tills batteriet tar slut, tills behållaren är full eller att den är klar. Oavsett anledning kommer den köra tillbaka till den plats där du startade den.

För att påskynda processen med att skapa en karta kan du även skicka ut roboten på en kartläggningsrunda. Den dammsuger inte då utan kör endast runt och kollar av omgivningen.

Jag har nu skapat tre scheman för entréplan där jag dammsuger måndag, onsdag och fredag. På fredagar dammsugs allt och de andra dagarna har jag ställt in att endast vissa rum ska städas.

Funkar toppen såhär långt. Är också imponerad hur bra den hittar, ställde den i källaren och bad den dammsuga grabbens rum. Det tog bara några sekunder för den att orientera sig och sedan köra iväg till rätt rum och börja städa där.

En lite kul funktion med just denna robot är att när ett städjobb är klart får jag möjligheten att titta på bilder på sådant som roboten bedömt som problematiskt. I mitt fall har det varit sladdar av olika slag, laddkablar, lampsladdar, en grendosa mm. Du kan berätta om det är ett tillfälligt hinder, om det är något som ska undvikas i framtiden eller också kan du meddela att det inte var något. Jag fick exempelvis en bild av en kabel som är klamrad längs med en list, bara att meddela att det inte är något. Dammsugaren ska sedan lära sig av din feedback.

Något ni undrar? Fråga på! I annat fall återkommer jag i tråden om några veckor.

8 gillningar

Har en iRobot hemma och en på jobbet. Kör dem mest varje dag/natt. Man får lära sig att plocka undan och möblera så att den kommer åt och inte fastnar. Men jag blir alltid förvånad att de kan hitta så mycket smuts. Tillfredställande att tömma behållaren. Vi har hund kan jag tillägga. Helnöjd😃

Fotöljen flyttar plats lite nu och då. Så hade varit skönt om man hade kunnat flytta den och inte behöva göra några nya no go zones.

Nu har jag läst igenom alla kommentarer :slight_smile:
En fråga som dyker upp hos mig är; kör ”alla” sina robotdammsugare flera ggr i veckan?

Är det pga det praktiska/lyxen att ha nystädat eller för att det krävs mer kontinuerlig städning?

En farhåga jag har är att min katt som är rädd för nuvarande dammsugaren (men inte min förra) ska vara rädd för robotdammsugaren och att då köra 3 ggr i veckan känns inte ok.

Med nuvarande dammsuger jag oftast varannan - var tredje vecka. Det hade inte skadat att göra det oftare, men pga sjukdom har det fått vara så (och därför jag överväger robotdammsugare).

Vi har en roborock s6 maxv, är Inga problem att köra lika “sällan” som med en konventionell dammsugare.

Däremot så “dammsugar” vi oftare nu. Framförallt i hall och kök där det finns större behov, framförallt när man har barn.
Tar liksom 10 sekunder att starta städning i önskade rum :+1:

1 gillning

Vi bor på 2 våningar på 137kvm styck och har 3 hundar en katt och en kanin. Samt två tonåringar.
Det är med andra ord varje dammsugarens mardröm. :slight_smile:
Vi hade fram till nyligen en neato d5 och en vanlig dammsugare. Det funkade värdelöst. Neaton var för högljudd och långsam och vanliga dammsugare är värdelöst att använda.
Vi köpte nyligen en roborock s5 max och en dyson. Vilken skillnad! Roborocken är dubbelt så snabb och fastnar aldrig. Den får köra dagligen i källaren där det är minst rörelse och det är kliniskt rent.
Sen kör jag roborocken ibland på huvud våningen medans vi är ute med hundarna, den hinner då nästan hela våningen och mellan gångerna kör vi med dyson. Samt barnens rum är det enklast med dyson bland sladdar etc.

Jag tömmer i princip dagligen en full dammbehållare från roborocken och nästan lika ofta från dyson. Ångrar lite att jag inte tog den dyrare roborocken som kan tömma sig själv i en större behållare.

Skulle jag behöva välja en av dom skulle jag dock välja dyson. Det är 100ggr lättare än en vanlig sladd dammsugare och 200ggr bättre än våran sladdlösa Electrolux vi hade innan.

2 gillningar

Jag kör min automatiskt varje gång alla i boendet inte är hemma. En Neato D7 Connected, som har ett API exponerat så att jag med hjälp av Home Assistant kan köra egen logik när och hur den ska köras.

Om alla är borta storstädar den överallt. Om bara en person är hemma, och denna är i kontorsrummet (typiskt när jag sitter och jobbar hemifrån) , så städas alla rum utom kontoret och det angränsande rummet (av ljudskäl). Om jag sedan skulle gå ut på lunchpromenad så tar en resterande två rum när jag är ute. Helt automatiskt.

• Disclaimer: Att det fungerar på detta sätt är enbart tack vare egen programmering i Home Assistant, Den medföljande appen har bara schemalagd körning samma tid varje dag.
4 gillningar

Tack för svar! Låter riktigt härligt :relaxed: Det är just roborock s6 Max V jag funderat mer på. Är ljudvolymen ok ifall man är hemma? Kan man sitta och prata i samma rum tex och det är ”funktionellt”? (Även om man inte behöver köra den under zoommöten :sweat_smile:)

Wow! Då har ni verkligen behov :crazy_face::sweat_smile:
Jag har en katt som är både ute och inne. Blir en del päls och grus, jord mm men ligger nog i lä jämfört med hur du har det.
Katten är rädd för min nuvarande dammsugare, så jag våndas lite för att även denna ska stressa honom, men då får jag köra den i de rum han inte är i, eller när han är ute. Han är ganska regelbunden med sina tider så ordnar sig nog :slight_smile:

Ärligt talat är det ingen höjdare att vara i samma rum som dammsugaren. Den låter en hel del. Kör den när du inte är hemma istället!

Tack för svar! Låter ju smidigt :relaxed: