Det är ju helt klart tillräckligt korta tider för att man ska kunna starta och vara hemma tills det blir klart.
Jag ser brandrisken som för stor för att köra när man inte är hemma. Större än för diskmaskin/tvättmaskin (som man inte heller bör köra när man inte är hemma eller om man sover).
Min nedervåning på ca 60kvm tar ca 50 minuter. En fördel med roboten är att den garanterat går över alla ytor. När jag dammsuger själv så missar jag typiskt ytor. Det ser man när solen ligger på i en viss vinkel. En annan fördel är att man enkelt kan köra ofta under sängarna där det snabbt blir väldigt dammigt och dessutom är lite knepigt att nå under med vanliga dammsugaren.
Okej. Trots att Kina kommer få kännedom om planlösningen i mitt hem så siktar jag nog in mig på en Roborock.
s5 max - Billig, ca 3500
s6 maxV - Kamera som kan förbättra navigeringen, känner av kablar i hemmet. ca 4500 kr
s7 - Modernare konstruktion, förbättrad moppfunktion ca 5500 kr
Jag tänker att priset på enheten spelar mindre roll. En robot som inte gör sitt jobb ordentlig är värd noll och ingenting. Den bästa roboten är den som sköter jobbet utan min inblandning. Just nu lutar jag därför åt s6 maxV.
Tänker jag fel? Har jag överskattat den inbyggda kameran i S6 maxV? Har jag underskattat moppfunktionen och de tekniska uppgraderingarna i s7?
Det är en läcker funktion!
Samtidigt tänker jag att en vanlig laddstation går att gömma under sängen. Auto empty dock är mer svårplacerad. Finns på Elgiganten ihop med s7 för 8 tkr.
Jag förstår att det är svårt att svara generellt, men ungefär hur fort fyller man dammbehållaren i en robot?
Köket är förmodligen det rum där den potentiella nyttan av robotdammsugare är störst.
Vår Miele robotdammsugare är bra. Vi har dock nyligen renoverat köket och satt in ett nytt från IKEA. Robotdammsugaren fastnar nu hela tiden under kanten till diskbänken och det funkar inte. Med en lägre modell skulle det gå bra.
Yes! Nu har jag köpt en s6 maxV och provkört hemma. Den fastnade i några sladdar och lättare mattor, men gjorde för övrigt ett suveränt jobb med navigeringen. Tjocka och tunga mattor funkar bra. Trösklarna var inga problem heller.
När roboten blivit klar med lägenheten var dammbehållaren proppfull. Långt över förväntan. Här hemma dammsögs det igår. Hoppsan…
Ni som kör robotar, hur ofta kör ni av hela ytorna och hur ofta tar ni bara enstaka rum?
Några tips på hur man ska hjälpa robot med att undvika hinder?
Kör endast hela ytan när jag vill låta roboten skapa en ny karta. Annars bara rum eller zoner. Den delar upp rummen helt okej men inte perfekt. Så gjort lite ändringar på kartan så rummen är uppdelade exakt som i verkligheten.
Toarummet kör jag bara om det är torrt. Bär då in den dit och kör några omgångar. Eftersom den inte kommer över trösklarna där. I övrigt brukar jag köra alla rum förutom det jag för tillfället är i.
Försöker i allra högsta grad göra så den kan köra alla rum utan att behöva flytta något eller så, men det är en skön fotölj med ben som den gärna klättrar upp på och fastnar vid. Så där har jag funderat en del. Om det skulle funka att sätta upp tejp på den så den inte åker upp.
Köpte efter att denna tråd kom upp en Roborock S5 max. Vi kör nästan alltid alla rum. Inte varje dag men nästan. Hund i hemmet och den har inga problem med hundhår.
Har en list som är aningens för hög och som den ibland bråkar med. Något som vi ska lösa i framtiden.
Otroligt skönt att slippa dra fram dammsugaren nästan varje dag.
Testat S6 maxV med IKEA Borris (riktigt mörk dörrmatta i 10 kr-klassen). Jag lyckas inte lura roboten till att tro det är ett stup, vilket jag tror brukar vara problemet.