Robotdammsugare - vilken ska man välja?

Ja, det skulle ju vara det skönaste. Problemet - kan bli - att inte heller katten vill hänga med dammsugaren. Den nuvarande (manuella) är han rädd för, så i så fall får jag utgå från när katten är ute eller köra i de rum katten inte är i för stunden. Går kanske rätt smidigt att starta vid olika tillfällen i olika rum. Kruxet är väl ifall jag ändå vill ta bort mattor mm inför städningen. Då blir det ju lite mer hattigt. Men kanske ett världsligt problem :sweat_smile:

Vår katt flyr så fort den ser vanliga dammsugaren men ligger lugnt och sover i soffan då vår S6 kör dagligen.
Dock som sagts tidigare, man kör dem när man går hemifrån för de låter, men sköter sig själva!

Låter ju kanon att katten är så obrydd av S6! Hoppingivande :relaxed:

Tack!

Funderar på Roborock s7+ eller Ecovacs N8 pro+. Jättesvårt att bestämma mig.
S7+ med höj och sänkbar mopp, mindre handpåläggning då den sköter allt själv. Men utan bra anti kollision system.
N8 pro+ med väldigt bra anti kollision system men fast höjd på moppen. Vill man dammsuga alla ytor (inkl mattor) så måste man först köra dammsugning utan moppen monterad och sedan köra en gång till med den monterad.

Vad är viktigast???

Hej i sommarvärmen! :sunglasses:

Har börjat kika på robotdammsugare.
Men det finns ju jättemånga modeller! Svårt att välja alltså.
Tänkte höra om era erfarenheter. Har du en robotdammsugare, och i så fall vilken modell? Styrkor och svagheter.

Mina förutsättningar:
Hus med två våningsplan, två vuxna och två katter.
Vill kunna flytta roboten till övervåningen eller till något rum med hög tröskel, låta den städa där och sen bära tillbaka till området med laddstationen.

Efter att ha läst en massa tester så har jag fastnat lite för två modeller.

iRobot Roomba i7 3900 kr
Roomba i7 Elgiganten

Cleanmate S950 2100 kr (kampanj)
Cleanmate Robotexperten.se

Roomba i7 hamnar högt upp i många tester, och har gummirullar för uppsamling vilket skall vara en fördel för päls och hår.
Cleanmate hamnar högt upp i Råd & röns test och rekomenderas specifikt för djurägare. Dessutom nästan halva priset mot Roomba i7. Dock saknar denna möjligheten att skapa “no go zooner” och det verkar vara sämre inställningsmöjligheter i appen. En annan nackdel är att den enl spec bara klarar 12 mm trösklar jämfört med många andra på ca 20. Roomba i7 klara 16 mm.

Dreame D9 verkar också prisvärd.

1 gillning

Fortsätt gärna i dessa befintliga tråd…

Vi har en från Miele. Det är inget fel på den men den fungerar inte i vårt nya kök. Den nedre kanten på köksskåpen (IKEA) har en utformning som gör att robotdammsugaren fastnar där.

Vår modell var en prisvinnande och dyrare modell för några år sedan. Det är inget dåligt med den egentligen men den städar inte “rent” på riktigt. Som komplement till vanlig städning så är den helt ok men det är inget substitut.

Givetvis. Missade den tråden.
Sammanfogar dessa.

Jag har en Roborock S7 efter myyycket research. Extremt nöjd med den. Upplever att jag får användning för funktionerna som den har som de du föreslår saknar (svabba golv och smarta kartor/lokalisering).

Hade jag köpt en ny idag hade jag gått på S7. Bor inte så stort och känner inget behov för tömningsstation - istället gömmer sig min laddstation under sängen vilket är smidigt.

Har tittat på Roborocks modeller också, men
Roomba har väl något liknande för positionering.
" iAdapt 3.0 Navigationssystem
Dammsugaren har ett avancerat iAdapt 3.0 navigationssystem som använder sig av Smart mapping-teknik som låter dammsugaren navigera ditt hem och håller reda på sin position effektivt."

Cleanmate 950 har moppning.

Är moppfunktionen värdefull alltså tycker du?
Var lite skeptisk till detta.

Verkar vara detta som skiljer i7 och j7.
Nu är det kampanj på j7 vilket gör att den bara kostar 500 kr mer.
Är detta bara en kul funktion, eller något du har nytta av?

Vad jag vet är det endast Roborock S7 som har en mopp som faktiskt rör sig/vibrerar. Tillsammans med en vattentank. Tror övriga bara släpar en duk efter sig.

Inte provat Roombas mappning men Cleanmate har väl inte det?

Det var inget för mig. Har testat både robot och skaft (båda varianterna med höga betyg), min uppfattning var att de behövde göras rent oftare än lägenheten. Gick tillbaka till en vanlig dammsugare.

De är dessutom bedrövliga om man har långhåriga mattor och trösklar. Har man långhåriga i familjen eller barn som lägger saker överallt är det inte ens någon idé att fundera på det enligt min mening.

Fetdiss från min sida.

Det är betydligt mer än en kul funktion. Bilderna i sig är inte nödvändiga egentligen även om de påminner mig om sladdar jag inte hängt upp snyggt… Men den frontriktade kameran är den stora grejen med j7 - det är den som gör att den är helt suverän på att undvika hinder. Min har aldrig fastnat i var sig laddsladdar eller skosnören. Om valet är mellan j7 och i7 skulle jag säga att j7 är värd minst ett två tusen extra pga smidigare (och snyggare) tömmningsstation vilket gör det enklare att placera den och förmågan att undvika hinder som kommer med den frontriktade kameran.

Fru och två döttrar med långt hår. Lägger fem minuter varannan vecka på att göra rent min j7. Skaftdammsugaren tömmer jag betydligt oftare än vad den behöver göras rent. Men var och en städar som den tycker blir bäst. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag har två stycken iRobot i7+ vilket innebär att dom har en dockningsstation som den tömmer smutsen i efter den har dammsugit eller när den är full. Det är verkligen ett måste om du frågar mig…

Har en långhårig fru, en långhårig dotter samt tre katter och en hund så dessa går nästan dagligen, den ena har städat 11500m2 och den andra 7500m2.

Mycket nöjd med dessa även om dom inte helt å hållet klarar hörn till fullo, men trösklar och så är inga problem.

Ev hade jag köpt en Roborock s7+ om jag skulle byta en av mina, men det har inte varit aktuellt än…

2 gillningar

Håller med. Köp en med tömningsstation.
Har också I7+ och är mycket nöjd.

/D

Frågan är om det verkligen är värt 4100 kr extra?
För de pengarna kan jag ju köpa en till att ha på övervåningen i stället.

Du kan väl köpa till tömningsstation efteråt om du upplever att du får tömma ofta.

Ärligt talat hade jag nog satsat på en per våning ändå.

Det bekväma är ju att säga “ok Google, städa köket” så blir det gjort direkt. Ska du kånka den uppför trappan kan man lika gärna ta fram den vanliga.