Kommer börja med en i alla fall
Jasså det går kanske köpa till i efterhand?
Hiss! Vi har en Roborock, tror S7. Är relativt pedantisk och kör den varje dag någonstans i huset. Använder inte autostäd, utan kör ofta rum för rum. Absolut att en måste plocka upp, men det gjorde jag innan med så ingen skillnad där. Nu kan den dammsuga medans jag plockar rummet jämte. Ska köpa en till källaren med.
Har en Roborock S5 som fortfarande går bra efter 2.5 år av användning. Den har inte automatisk tömning som de senaste modellerna och kan endast spara en karta men annars tycker jag den fungerar väldigt bra.
Funkar utmärkt i vardagen trots barn och hund. Man får plocka upp lite på morgonen och sedan kan man köra när huset är tomt under dagen. Funktionen att städa enskilda rum/områden används flitigt och är ett måste enligt mig själv.
Det blev en Irobot Roomba J7, som nu är döpt till Roberto
Otroligt bra med robotdammsugare tycker jag! Mycket pälstussar från katterna samlar den upp.
Några konstigheter med denna modellen bara.
Enheterna är fot och kvadratfot! Förutsatte att detta är väl lätt att ändra… Nej det finns inte att ändra enheter i inställningarna. Ingen stort problem, men mycket märkligt.
Ett lite värre problem är att det två gånger lades till ett nytt område i en befintlig karta i stället för att skapa en ny karta som den blivit instruerad om. Detta resulterade i att vi fick radera kartan och börja om. Nu har det dock löst sig med alla kartor.
Jag är mycket glad att vi valde en modell där man kan göra “no go zooner”. Oundvikligen kommer man ha ställen där den fastnar annars.
Jag har några stycken.
- En snurrfåtölj ståendes på en lite tjockare matta. Här fastnade den på fåtöljens ben ibland.
- Golvbrunnen i tvättstugan
- Duschen vill jag inte ha dammsugen.
- En torkställning i tvättstugan.
Elen kommer bli allt dyrare, ta en skurmopp och svampa runt, bra för hälsan/överkroppsmuskulaturen och bra för plånboken. Finns inget slut på prylhetsen och latheten, lika bra att dra gränsen här.
Var och en lägger ju sina pengar på vad den vill.
Det var inte meningen att hetsa någon.
Ang elen ja. Undrar om det går mer eller mindre el på en robotdammsugare än med en traditionell.
Per dammsugning garanterat mindre, men man kör den ju betydligt oftare i stället.
Haft en “osmart” robotdammsugare jag httade på Blocket tidigare och tyckte att den underlättade. Har hund och skulle behöva dammsuga typ varje dag men för lat och upptagen.
Då den gamla gick sönder tänkte jag nu köpa en Roborock S7 med tömningsstation. Såg precis att det kommit en ny Roborock för nätta 14000 kr! https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsugare-rengoring/robotdammsugare/roborock-s7-maxv-ultra-robotdammsugare-rr0295/456514
Tror ni priset kommer att sjunka på de äldre modellerna nu? I nuläget är priserna desamma. Kanske ska avvakta några veckor och se…
Hiss! Tvingar en också att plocka upp saker från golvet för att hjälpa den🙌 Mer ordning på alla fronter
Apropå att koppla upp dammsugare. Jag har en Dreame z10 pro som jag ej anslutet till nätverket. Trycker på on knappen och då städar den hela våningen.
Den åker runt i princip alla leksaker om de ligger på golvet, men jag brukar plocka medan den städar.
Dock så blev det något fel på den så den är på reparation. Gråter en skvätt varje dag för att den är borta :’(
Jag tänker att om man har hund så låter det inte helt fel att lägga lite pengar på en riktigt bra robotdammsugare. Jag skulle avvakta lite och se om priset (14000kr) för värstingen går ner om ett litet tag. Om du har en mer än en våning och jycken hårar lika mycket uppe som nere kanske du behöver komplettera med ytterligare en robot, men då kanske en billigare variant.
Tack! Jag har bara ett plan och behöver nog inte en självrengörande mopp (kan inte hitta mycket annat som skiljer den snordyra modellen jämfört med s7). Avvaktar lite till och ser om s7:an sjunker. Risken är väl snarast stt allt stiger med inflationen
Man vill jubha den där vibrerande moppen och att den själv fattar att den inte ska moppa mattorna. Jag har S6 Pure men moppen är ganska meningslös utan de funktionerna.
När jag kollade runt så sålde Clas Ohlson S7:an och hade även 10 eller 15 % på ett köp för nya medlemmar. Så det borde ju ge dig några hundralappar i alla fall.
Köpte till slut en enklare variant på Lidl för €150 för ett par veckor sedan. Den har en tendens att fastna på rälsen till skjutdörrarna till terrassen (lämnar alltid öppet på sommaren), så där har jag fått lägga hinder i vägen, och den har även fastnat i både badrums- och dörrmatta. Men jag är rätt nöjd ändå, då den dagligen suger i sig en hel del damm och människohår och har lyckats eliminera “jag borde dammsuga”-ångesten ur mitt liv.
Är det någon med små barn som har robot med moppning, och hur upplever ni att det funkar?
Blir ju rätt kladdigt på golv efter varje måltid hos oss iaf, vore ju rätt skönt om roboten kunde städa efter dottern (11 månader) har ätit .
Vad har du för mobil och hur är den inställde med språk och region? Jag har en Android-telefon (OP 7T Pro) med Sverige som region och svenska som systemspråk. Min appen till min j7+ har visat korrekta enheter hela tiden.
Testat att kontakta deras support?
Har en Samsung Galaxy S20FE
Allt inställt på Svenska vad jag kan se.
Sist jag var inne på deras hemsida för felanmälan kom man bara till ett formulär man skulle fylla i och sen skicka iväg hela maskinen.
Men det kanske finns något nummer man kan ringa, har inte lagt någon tid på detta.
I appen, längst ner. Hjälp, Rapportera ett problem och sedan kan du skicka in ett ärende som rör appen.
Tack för tipset.
Har skrivit in nu, så får vi se om det händer något.