Robotdammsugare - vilken ska man välja?

Gött lär bli en sådan då.

Hört bra om Dreame L10s ultra, men känns som märket är B.

Sant.

Men och andra sidan så jämför du ett plaströr fullt med hål som drivs med vatten med det mest avancerade maskinskapelse någonsin :joy:

1 gillning

Alla jag känner har Roborock inklusive jag själv och vi är alla nöjda. Alla som inte har den klagar, personlig anekdot men så är det.

2 gillningar

Vad tror ni om nya Roborock s8 maxv ultra ? :nerd_face:
Värd att köpa?
Någon mer som oroar sig för att bli avlyssnad av sin dammsugare ? :face_with_peeking_eye:

Köpte en roborock s8 plus med självtömningsstation för några veckor sen. Jag måste säga att det är en riktig game changer. Trodde aldrig den skulle rengöra så bra, moppar också skitbra. 5 av 5

2 gillningar

Jag funderade om jag skulle vänta på den, men kunde inte motivera 16-17 000kr. Runt 9 var ändå ok det jag betala nu.

När det gäller avlyssning etc så bryr jag mig inte så mycket. Vill kineserna/amerikanerna lyssna av mig så kan de göra det redan nu :joy:. Robotdammsugaren påverkar knappast det.

1 gillning

Jag funderar på att ta klivet in i robotdammsugare-världen. Men jag har ett par funderingar som jag hoppas ni redan frälsta kan svara på.

I mitt hus står dörrarna ofta öppna mellan rummen, och bakom dörrarna mot väggarna bildas det ofta dammråttor. Roboten kommer ju inte åt bakom dörren när den är öppen, så hur löser man det? Ska man stänga in den i ett rum åt gången så den kommer åt överallt? Eller hinner det inte bli något damm bakom dörren om roboten dammsuger tillräckligt ofta?

Slutligen tycker jag det är helt galet att det ska va så svårt att få reda på hur höga trösklar en specifik modell klarar, men det kan man ju inte klandra roboten för.

Som ett generellt svar till hela tråden: Vår robotdammsugare är ett av de bästa köpen vi någonsin gjort, en Dreame Z10 Pro inköpt mot slutet av 2021 som vi bara väntar på att ska paja så att vi kan motivera ett inköp av en modell som också kan moppa med automatisk påfyllning av vatten el dyl. Vår modell har stöd för moppning men då måste man fylla en tank och fästa på en mopp och det enda den gör är att dra en trasa så jag skulle inte klassa det som bra moppning. Däremot så har den en självtömmande station för dammet vilket är guld värt.

Den dammsuger så pass ofta så att det bildas mycket mindre damm än tidigare på t.ex. möbler och även i hörn. Särskilt bra med katt i hushållet då det inte flyger katthår överallt i hemmet jämfört med tidigare (även om det såklart inte är noll).

För att besvara din fråga, ja, det är mindre damm i hörn nuförtiden men vi löser det sista genom att en gång per vecka starta igång dammsugaren när dörrarna är precis så öppna så att dammsugaren kommer in i rummet och därmed sen kan åka runt dörren in till hörnet. Om man inte köper de allra billigaste modellerna så tror jag att så gott som alla modeller nuförtiden har möjligheten att försöka om och om igen tills de klarar av en tröskel, vår klarar högre trösklar än det som står i manualen men då är det oftast efter 2-3 försök, för varje gång den misslyckas tar den större “sats” för att lyckas med tröskeln. Då är det en modell från 2021, tror många nya toppmodeller klarar av extra höga trösklar genom att t.ex. höja hjulen.

Tips att vänta till rea, robotdammsugare brukar reas ut kraftigt i samband med Amazon Prime Days och Black friday el dyl.

1 gillning

Tack för svar! Vi provade en billig Dreame för drygt 2000 kr. Den dammsög bra men klarade inte trösklarna. Så lämnade tillbaka den och såg att roborock sålde sin Q8 max+ till rabatterat pris just nu så slog till på en sån. Man vet ju att något är bra när det innehåller både max och plus i namnet! Ska bli kul att prova den när den kommer.

1 gillning

V kör Dreame Z10 Pro och Dreame L40 Ultra.

Både är hackade och kör custom mjukvara. Funkar bra utan att ansluta till wifi om man vill det :slight_smile:

Det är guld med roterande borstar som tvättar golven. Köp det.

Eufy E25 rekommenderas. Mycket bra med en “roller” mopp som samtidigt tvättar sig själv samtidigt som roboten moppar för att säkerställa att rollern hela tiden är ren och inte smetar ut smutset. Dessutom körs all AI lokalt på roboten och inte i något moln.

Vi är inne på att köpa en robotdammsugare med mopp.
Vi har endast trösklar in i badrum, annars tröskelfritt.

Funderar på en Dreame Aqua10 Ultra Track Complete. Någon som har erfarenhet av den i verkliga livet? Youtube recensioner får man ta med en nya salt känns det som då var och varannan är sponsrade oavsett om dom säger det eller inte.

Har en X40 Ultra som jag köpte 2025. Är grymt nöjd med Dreame över lag och för 6K så var den väldigt bra. Jag vet inte riktigt vad Aqua10 ger för de extra 8K/4K som man får lägga på den jämfört med en X40/X50. Bättre AI funktioner och att den klarar högre trösklar ser det ut som, jämfört med X40 så har den mer sugkraft även X50 men inte lika stor skillnad där. Har dock aldrig upplevt några problem med min X40 när den dammsuger mina mattor.

Kan tänka mig att en Aqua10 säkert kommer vara jättebra om du väljer den. Dreame över lag är bra tycker jag. Även om jag alltid köper förra årets modell där det inte finns en stor anledning teknikmässigt till att köpa årets.

1 gillning

X40 har ju runda moppar. Den vi kikar på har som en vals som åker runt. Det känns tekniskt som en bättre lösning men man skulle vilja få input ifrån någon som har kört en sådan :slight_smile:

1 gillning

Kolla om @JustADad har den på Youtube eller sin egen sida.

Han hävdar i alla sina klipp att han köper alla maskiner själv och att han inte är sponsrad.

1 gillning

Kollade du på de nya som visades på CES?

Rätt många modeller som nu klarar att ta sig upp för trappor för att även fixa andra våningen. Sen hade de några med inbyggda drönarfunktioner så att dammsugaren kunde flyga upp till andra våningen :rofl::rofl::rofl:

Ingen aning om vad de kommer kosta nu, men om ett par år kommer nog väldigt många modeller klara trappor utan problem och priset kanske går ner en bit

Jag har nu en Roborock s5 max men den börjar bli lite trött och är bitvis lite virrig. (Som en gammal man som snart checkar ut)

Jag skulle vilja ha en smartare som fattar att den inte ska köra över duplobitar och andra leksakar och med lite högre sugkraft.

Dock vill jag inte ha en stor ful avtömningsstation. Jag har inte plats till det utan att den står någonstans och är asful och ivägen.

Som jag har det nu så är laddstationen så liten att den göms undan snyggt. Dessutom låter jag inte den moppa golvet, om det behövs gör jag det själv och vi har många mattor.

Jag frågade AI vilket förslag som är bäst och den rekommenderar s8. Den verkar dock inte finnas att köpa längre. Bara S8 med tillägg och då är det med avtömninsstation.

Någon som har något bra tips?

Har haft en Roborock S6 MaxV i ett antal år nu. Fortfarande helnöjd. Innan dess hade jag en budgetvariant från Andersson som jag gav upp på redan efter en vecka. Rekommenderar Roborock. Huruvida Kina spionerar i hemmanätverket är en ovisshet jag står ut med så länge golven blir rena.

Väldigt nöjd med Eufy.