Roliga sportbilar under miljonen (eller mindre) begagnat

Porsche är i regel alltid ett lokt val med tanke på andrahandsvärde om man håller sig till 911.

Mitt förslag som jag ser inte har kommit upp tidigare är Lexus. Speciellt med tanke på att du vill köra mycket. I mitt tycke har Lexus sportiga mdeller en väldigt bra balans mellan sportbil och GT. Jag har ägt en Lexus RC-F och det var en otroligt rolig bil att köra, både jag och frun saknar den fortfarande trots att det var ett antal år sedan vi sålde den, RC-F:en brukar ligga på 500-700k begagnade beronde på årsmodell och miltal.

Det andra förslag som jag själv suktar efter nästa gång det blir en mordern sportbil är Lexus LC500. Den är ett par hundratusen dyrare än RC-F:en men är toppen av vad Lexus kan leverera efter LFA:n.

3 gillningar

996 turbo är ganska snäll med 4-hjuls drift betydligt roligare är GT2 med bakhjulsdrift och kräver mer att köra fort med :slightly_smiling_face:

Dom nyare Turbo bilarna känns väldigt mycket som GT bilar med sjuka fartresurser

En liten, gnuttas, aning dyrare med… :sunglasses:

som pengar på banken :wink:

Vet inte om jag skulle kalla en LC500 sportbil – de väger väl runt 2 ton?

En talande bild som alla har sett.

6 gillningar

Är man ute efter den lättaste och snabbaste bilen på för bankörning så finns det så klart bättre bilar. Är det körglädje på vanliga vägar och milslukare för långa roadtrips så tycker jag LC:n definitivt levererar, V8:an och avgassystemet i titan ger ett underbartljud.

Frågan är kanske om du vill ha en bil för all slags körning eller om du har flera? Jag har andra bilar om jag vill åka en lätt avskalad bil för en rå känsla men inget jag orkar köra alltid vilket jag upplevt med RCn.

Är kanske jag som börjar bli gubbe också som uppskattar annat också som, vackra interiör, materialval, riktigt bra ljudsystem och driftsäkerhet. 911:an levererar på en hel del där också med men når troligen inte upp till samma driftsäkerhet sett över tid. Dock är 911 turbo motorerna bättre överlag som jag har förstått det.

När valet föll på RCn så funderade jag på Nissan R35, Audi R8, 996 turbo men de andra föll bort av olika anledningar. En hel del pga av försäkringskostnader vilket skilde väldigt mycket.

Jag har en “vardagsbil” med rätt bra prestanda så den duger för det rent praktiska. Men LC500 faller helt i GT-kategorin för mig så är inte av intresse. Det jag vill ha är lite mellan en “ren” sportbil (typ Lotus Elise, Alfa 4C etc) och GT. Därav 911, Cayman, M2, M4, A110 etc. Lagom med hästkrafter och vikt < 1500kg.

Aha, ja då är det en annan femma. :sunglasses:

Då tycker jag att Cayman GTS 4.0 är den perfekta bilen :slight_smile: Lagom med pulver och rimliga kostnader för service och försäkring.

Sedan är det ett stort plus att den finns med manuell låda. Många tycker att utväxlingen är knepig, den gör ju 135 km/h på 2:ans växel. Men man behöver ju inte växla vid varvstopp, finns gott om kraft innan.

1 gillning

Ja, på pappret är den nog optimal. Det som tar lite mot är att jag kört 987 ett tag nu och det vore kul att ha något lite annorlunda – gissningsvis landar jag i en 911 om några år ändå…

1 gillning

Jag förstår, omväxling förnöjer :slight_smile: Min drömbil är en 997.2 GT3 i guards red

1 gillning

M3 nu och sen 911 om några år :slight_smile:

Menar du nya M3? För bland de nya så tycker jag M2 är ännu roligare att köra faktiskt. Tycker att M2 är roligare än M3 från E9x och framåt. Äldre M3 har jag inte kört.

m3 eller m4 comp, den som kom 2021 skulle jag sikta in mig på. håller med om att M2 också är nice, men vet inte om jag köpt en sådan för liknande pengar istället för M3/M4.

1 gillning

Hade jag haft onödigt mycket pengar liggandes hade det blivit en trimmad Covette C6, sänkt, blå med med AG-Wheels fälgar, typ denna med 700 hästar på hjulen:

2 gillningar

Att ingen nämnt Z4 Coupé än förvånar mig. Ovanlig, klassiskt layout med motor fram, drivning bak och manuell låda i mitten. Design som åldrats väl (bättre än roadstern imo) och säkert kommer hålla värdet fint framöver. För TS del är det nog M-modellen som gäller, men även en 3.0:a är hyfsat rapp.

1 gillning

Bayerische Mist Wagen

Det är inga problem, man behöver bara inse att vevlager är en slitdel på en BMW och byta regelbundet :smiley:

1 gillning

Velade faktiskt lite innan jag köpte min 987 – fanns en Z4 M Coupé till salu och den lockade en del. Men kändes som om Porschen skulle vara lite mindre benägen att dra på sig dyra problem med drivlinan så det blev den istället. Tre år senare har jag bara behövt byta en läckande slang.