Rotavdrag- ger andel av huset till ett vuxet barn?

Hej,
Jag har behov av hjälp av RT-forumets kompetens!
Jag äger ensam en bostad där jag vill maxa möjligheten för rotavdrag för installation av ett batteri och för husrenovering! Jag bor i huset med 2 barn, ett är vuxen och har egen inkomst och ett är minderårig!
Det finns ett tredje barn som bor inte hemma längre!
Kan jag ge en gåva till barnet som är vuxen och bor hemma för att maxa rotavdraget och innebär det nackdelar för detta barn gällande evtl studiebidrag eller annat i framtiden?

(inlägg raderat av författaren)

Studiebidraget tar endast hänsyn till inkomst, ej till tillgångar, så det är ingen fara.

Däremot ser jag andra klurigheter.
*Orättvisor inom familjen, varför ska bara ett barn vara delägare i huset?
*Om barnet är delägare, ska det även bidra till drift- och underhållskostnader etc?
*Vad händer om huset tex brinner eller skadas, utifrån självrisk etc?
*Vad händer om du går bort?
*Det kan nog påverka möjlighet till andra bidrag, tex bostadsbidrag eller försörjningsstöd, men vet inte exakt.
Och så vidare. Fundera noga på om detta verkligen är den bästa lösningen!

En fruktansvärd orättvisa för de två barnen som inte blir delägare i fastigheten. Skall du verkligen göra detta för stt kortsiktigt tjäna några tusenlappar?

1 gillning

Om du har banklån så behöver du kolla med banken först. Ifall de kräver att barnet står med på lånet så påverkar det hur mycket hen kan låna själv i framtiden.

Hen blir också skyldig att betala sin del av fastighetsavgiften till Skatteverket.

Jag förutsätter att ni båda är goda vänner. I en konflikt så kan heb tvinga fram en föraäljning enligt samägandelagen. Om Kronofogden blir inblandad på grund av skulder så kan de tvångsförsälja fastigheten. Det påverkar också möjligheten till socialbidrag.

Om hen gifter sig så blir dennes del av fastigheten giftorättsgods som ingår i en eventuell skilsmässa.

Många är så sugna på att sälja i dessa tider att de går med på att fakturera hälften i år och hälften nästa år så du kan dubbla avdragen. Hör med många, be snällt och gör det till en dealbreaker.