Royalty-inkomster från USA

Som ett experiment inom passiva inkomster har jag producerat 3D-modeller som jag säljer online. Försäljningen landar runt $100 USD per månad, en trevlig passiv inkomst men jag har inte hittat något smidigt sätt att plocka ut pengarna. Just nu ligger de “on hold” på sidan där försäljningen sker.

Min tanke var att om detta flög skulle inkomsten kunna plockas in som ett ben i mitt konsult-AB. Men det har visat sig att hemsidan jag säljer via har en urusel applikationsprocess för att registrera svenska företag. Kontot är just nu och tills vidare ett privatkonto.

Alternativ jag bollat i huvudet men inte landat i:
Starta enskild firma - En del byråkrati, behöver betala för företagsbank, känns inte helt värt det.

Hobbyinkomst - Det finns ett vinstsyfte i att sälja modellerna, alltså inte en hobby.

Hobbyinkomst och återinvestera hela inkomsten - Låta summan ackumulera och köpa en dator till exempel. Hobbyn blir då inte vinstdrivande längre men lite tråkigt, en ny dator är inget jag prioriterar.

Finns det några fler vägar i detta som jag missat?

1 gillning

Jag gjorde som så att jag redovisade intäkterna som inkomst av näringsverksamhet (utan att registrera en enskild firma, moms etc), MEN, det var rätt länge sedan så vet inte hur det fungerar nu med nya momsregler osv. Eller tar portalen hand om moms till EU-kunder?

Tack för förslaget. Jag kollar upp momsen och slår en signal till Skatteverket för att se om detta är en bra lösning.

2 gillningar

Lycka till!

2 gillningar