En aktivt förvaltad fond är egentligen bara en specifik investeringsstrategi. I grunden är RT detsamma. “Investera enligt forskningen … billig indexfond … fondrobot”, ni vet
Om vi tar professor Laurent Barras slutsats om fondförvaltning, att en förvaltare kan ha skill och att den fungerar på första dollarn, och applicerar det på RT-konceptet så borde resultatet bli detsamma. Ifall tillräckligt många följer den strategin så blir det “lika för alla” dvs man får ingen fördel av den strategin. För om alla tjänar lika mycket/lite på börsen så blir det ju ingen effekt av att delta då tex huspriser mm. pressas upp av att alla tjänar pengar på börsen.
Frågan är om det finns någon storleksgräns för detta koncept, var går den gränsen och möjligen vad som blir nästa vinnande koncept?
Nja, egentligen inte. Satsar du på indexförvaltning så får du genomsnittet.
Det som menas med skill är möjligheten att överträffa genomsnittet. Så RT är i sig ingen strategi med “skill”. Eftersom man inte försöker överträffa genomsnittet.
Om all skill försvann alla så kommer all överavkastning vara slumpmässig. Likaså all underavkastning. Då är väntevärdet snittet för alla strategier. Index ger dig väntevärdet oavsett hur slumpen ger under- och överavkastning för alla som avviker från index. Så indexstrategin påverkas inte av hur andra över- och underavkastar.
Nu jämför du väl ändå äpplen och päron? Det dräller ju av aktiva fonder med olika inriktningar. Teknikfonder, fastighetsfonder, småbolagsfonder, utdelningsbolag, etc, etc.
Att allt detta skulle försvinna, och att alla skulle börja köpa indexfonder finns inte på min karta i alla fall. Det lär dröja innan Christer Gardell, Wallenbergs, Fredrik Lundberg med flera börjar köpa LF Global indexfond…
Min fundering var väl egentligen om det finns någon risk med att allt fler satsar på passiva aktiefonder?
Jag tycker mig höra detta koncept förespråkas från fler än RT och det kanske finns någon nersida med att alltför många väljer den vägen. Vet inte hur stor andel av marknaden det krävs för att det ska märkas, om det någonsin gör det.
Fenomenet kallas “index fund bubble”. Det är så långt kvar dit att det lär nog inte hända under vår livstid om det ens kan hända då marknaden lär prisa bort det innan dess…
Det finns värre saker att oroa sig för om man investerar i aktier/fonder.
Se klippet från Ben Felix jag länkade, det är inte utdaterat än på länge.
Gör inte “price discovery” speciellt dålig. Marginella effekter.
Vilket gör att det krävs en väldigt liten andel av kapitalet från aktiva aktörer. Inte det omvända.
Ja, men fortfarande inte enorma mängder av det totala kapitalet och p.g.a. marginalprisättningen så behövs en mycket liten andel aktivt kapital. Dessutom om “stupid money” flyttas från dåligt valda aktier (valda sämre än snittet av de aktiva förvaltarna) till indexfonder så ökar snittkompetensen hos de aktiva aktörerna och prissättningen blir bättre.