Enheten för S&P500 är dollar för amerikanska aktier. Om du tar med resten av kontinenterna i ett globalindex och dessutom omvandlar till kronor så hamnar du närmare situationen som gäller för LF Global.
Kanske mina pajaskalkyler kan bringa klarhet i diskussionen?
Händelse | Aktie X (SEK) | Aktie Y (SEK) | Aktie X (USD) | Aktie Y (USD) | Växelkurs (USD/SEK) |
---|---|---|---|---|---|
Du köper aktier i två olika bolag: Aktie X (noterad i SEK) och aktie Y (noterad i USD). | 10 | 10 | 1 | 1 | 10 |
Värdet på de två bolagen stiger. Både aktie X och Y blir dubbelt så mycket värda. | 20 | 20 | 2 | 2 | 10 |
En clown blir president i USA. Dollarn sjunker i värde relativt kronan. | 20 | 20 | 4 | 4 | 5 |
Du säljer dina aktier. | 20 | 20 | 4 | 4 | 5 |
Aktie X har stigit i pris från 10 till 20 kronor (+100 %), medan aktie Y stigit från 1 till 4 dollar (+300 %). Men du skulle ha tjänat lika många kronor oavsett vilken aktie du investerat i (bortsett från valutaväxlingsavgifter).
Tror inte jag fattar? I ditt exempel har alltså ett bolag gått upp 100% och ett 300% och det ska säga vad? Eller missförstår jag?
Inte direkt. Hur kom det sig att aktie Y steg först 100% och sedan 100% till?
Du kan ju ta med ett alternativ där aktierna inte ökar i värde men dollarn går ner 50%. Tjänar du lika många kronor då också?
Ett företag har gått upp 100% och ett 300% i sin respektive valuta. Men du som svensk investerare får exakt lika många kronor när du säljer. Så du får 100% uppgång i båda två.
300% i USD är lika stor uppgång som 100% i SEK under den specifika perioden i exemplet.
Anledningen till det är att valutakursen förändrats och förändrats hur mycket ett visst antal procent är.
Yes. Den visade att valutan spelar en enormt stor roll för slutresultatet, då aktien med valutarisk relativt sek behövde gå upp 300% för att matcha en 100%:ig uppgång för aktien som handlas i SEK, om en clown råkar bli president i USA och halverar dollarns värde under tiden man äger aktien.
Företaget är ju oförändrat när clownen devalverar valutan. Värdet på företaget har inte ändrats men dess pris i dollar gått upp.
En dubbelnoterad aktie kommer bete sig exakt som exemplet.
Så valutan spelar inte roll för din utveckling, det underliggande bolaget är det som spelar roll.
Skall det stå SEK istället för dollar på ett ställe här?
Ja precis.
Det är väl inte en naturlag? Om bolaget har sina intäkter i dollar och värdet på dessa sjunker så kan det väl innebära att även värdet på bolaget sjunker?
Ett bolags valutarisk är inte samma som noteringsvalutan. Det beror både på valutan för intäkter och utgifter.
Volvo cars är USD känsliga för svag dollar trots noterat i SEK. De har mest försäljning i USD men stor del av utgifterna i SEK.
Amerikansk storbolagstech är det omvända de tjänar på nergång i USD, nästan alla kostnader i USD men inkomster spridda över hela världen (mycket EU).
Den andra “ökningen” berodde inte på att aktiens underliggande värde ökade, utan på att dollarns värde minskade.
Då tjänar jag noll kronor på båda investeringar. Du får ursäkta, men jag blev för lat för att bygga ytterligare en tabell
Absolut, helt enig i det du skriver.
Tyvärr är inte detta en effekt som jag har sett på mina amerikanska aktier. Kursen på dessa har inte ökat med 10% nu när växelkursen har gått från 11 kr/usd till 10 kr/usd.
Är det för att svenska kronan stärks eller för att USD blivit svagare.
Tänk @Wario exempel men en dubbelnoterad aktie istället. Då spelar definitivt inte valutan roll eftersom det är identiska företag.
Sen fundera på om dubbelnoterade aktier skiljer sig från andra aktier. Påverkar de ett helt lands valuta?
Det kan jag inte svara på. Däremot har jag färre kronor att handla för om jag säljer mina aktier.
Helt enig.
Det spelar roll här. Om bolagen faktiskt gått ner i värde men samtidigt går USD/SEK så du får fler USD per krona.
Då skulke du se det du ser för dina amerikanska aktier gått ner, inte för att valutakursen rört sig.
Det är väl ändå självklart att man tittar på kursen i noteringsvalutan för att se hur värdet på bolaget ändrar sig? Att sedan valutasvängningar gör att värdet i SEK ändrar sig är något annat.
Nej, det spelar ingen roll i slutändan när du får dina svenska kronor i handen. Skillnaden i prisutveckling kommer att neutraliseras när du växlar från USD till SEK. Det var det jag ville visa med mitt exempel.
Jag vet inte vilket inlägg du svarade på. Använd gärna citat-funktionen då det blir lite tydligare.