Så här enkelt kan privatekonomi vara

Här kommer en teaser / trailer inför söndagens avsnitt (324) till följd av diskussionen i tråden: “Låt oss samskapa avsnittet: viktigaste sakerna att få rätt på | Best-of-privatekonomi eller big wins”. Jag hoppas att du gillar den. :heart:

Till alla er som tycker att vi drar ut på intron, så är vi klara med detta klippet vid 07:30 så jag vill gärna tro att vi har spenderat de första minuterna rätt. Här är beskrivningen till youtube-videon som fångar innehållet i skrift.

Ekonomi behöver varken vara klurigt eller svårt. Här går vi genom en riktigt bra struktur och ett antal principer som fungerar för de allra flesta. Det är en förhandstitt på avsnitt 324 som släpps den 1 oktober på denna kanel.

Sammanfattning:

• Du behöver ett lönekonto

• Ett betal- eller kreditkort (som betalas helt i slutet av månaden)

• Ett buffertsparkonto (gärna på annan bank/aktör)

• Ett investeringssparkonto (gärna på annan bank/aktör)

Därefter:

• Ställ in automatisk överföring från lönekonto till buffertkonto

• Ställ in automatisk överföring från lönekonto till investeringssparkonto

Tips:

• Vi använder oss av en fondrobot som heter LYSA, de erbjuder sparkonto (till buffert) och investeringssparkonto för långsiktigt sparande i aktier och räntor i enlighet med forskningen. Sponsrad länk:

Om du inte vill du inte använda LYSA så finns det andra förslag i forumet. De har inte gett oss någon ersättning för att vara med ovan.

Långsiktiga framgångsrika principer:

• Spendera första delen av ditt liv genom att leva på mindre än dina tillgångar (=du jobbar för pengar) för att du ska kunna spendera andra delen av ditt levandes över dina tillgångar (=dina pengar jobbar för dig)

• Fortsätt med månadssparandet oavsett vad som händer på marknaden (“Just. Keep. Buying.”). Sitt still i båten, för du har en bra båt.

• Kom ihåg att enligt forskningen så vinner den som är lat, passiv, oengagerad, ointresserad och oinloggad.

Varje år kan du:

• Hitta två utgiftskategorier i ditt liv där du sänker dina utgifter

• Hitta två utgiftskategorier som du kan höja med motsvarande

• Fundera på (och be om hjälp) kring hur du kan öka din inkomst.

Avslutningsvis:

• Vi påminner om att allt långsiktigt sparande innebär en risk där man kan förlora hela eller delar av sitt kapital Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Läs gärna mer i Allmänna villkor | RikaTillsammans AB

Nästa steg:

• Se hela avsnitt 324 när det släpps på söndag

• Se avsnitt 99 nedan:

Om du har frågor, eller funderingar, skriv en kommentar eller besök oss i forumet:
https://rikatillsammans.se/forum/

Många hälsningar,
Jan och Caroline

Så vad säger ni? Hiss eller diss?

4 gillningar

Det finns ju numera sådana här kurser i samhällsorientering för nyanlända. Min sambo gick en sådan kurs och var inte imponerad. Dock finns det förhoppningsvis bättre exempel.

Här finns nu en spännande möjlighet för nyanlända att få en robust crash-course i privatekonomi och samtidigt bekanta sig med det skånska tungomålet. Kanske ett bra sätt att slå två flugor i en smäll.

Min mamma berättade en sann historia som utspelade sig på 80-talet. En av hennes kollegor som var modersmålslärare i somaliska hade tagit färjan över till Helsingör. När hon kom tillbaka blev hon approcherad av en tulltjänsteman i Hälsingborgs hamn. Denne pratade bred lantlig bondskånska. Kollegan frågade ”Ursäkta, pratar ni svenska?”. Frågan var på allvar och tulltjänstemannen blev sur. Det här var nu ”i invandringens barndom” och idag skulle det kanske ha sett annorlunda ut.

Jag ska testa avsnittet på min mamma. Hon har undervisat på SFI/SVA i många år och har total koll på den världen. Hon får bedöma vad hon tror om potentialen.

Trevligt att se att man verkar ha gjort “rätt” med mina konton

Det kanske tas upp i avsnittet men skulle detta nedan inkludera ett “kortkonto” för betalkortet?

Jag har ett konto för bara kortet som oftast har mindre än tusenlappen på sig och fylls på via snabböverföring på app. Det har räddat mig en gång när jag åkte på skimmer på en tankstation.

Edit: Swish är också kopplat till detta, glömde helt av det…

Jag har själv ett Swish-konto, en variant på samma tema. Det känns tryggast att inte kunna bli av mer alltför mycket om saker skulle gå fel där. Det är också bra att kunna ta emot småsummor utan att de blandas ihop med de stora kostnaderna.

1 gillning