Så här investerar du 2023 | Förberedelse inför nästa avsnitt

Jag funderar på att nästa veckas inspelning av avsnitt 283 som jag tänkte skulle bli en uppdatering till 2023 av avsnitt:

Här är tråden som vi hade till avsnittet (tack @JFB som vanligt för bra feedback):

Jag tänker att vi fortfarande är överens om basportföljen eller hur?

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala storbolag Länsförsäkringar Global Indexnära 0.2 %
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 0.6 %
10 % Tillväxtmrkd storbolag Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 0.4 %
10 % Sverige alla bolag PLUS Allabolag Sverige 0.2 %

Jag upplever även att följande basportföljern som sammanställdes av @Alec fortfarande håller:

Det som jag tänker blir tillägg är:

• Resonemang om räntor som äntligen är i spel igen.
  • Resonemang om Lek/Lär-hinken och avsnitt 277 om investeringstrappan.

Är det något annat som du tycker vore värdefullt att vi tog upp?

5 gillningar

Basportföljen har hittills ”kompletterats” med AMF Räntefond Mix. Nu är det kanske dags att bottna i hur man ska tänka kring räntefonder och tips på bra räntefonder som håller under 2023.

Tack! Ja, tack! :slight_smile:

1 gillning

Haha, insåg att det var felformulerat. Tänkte: “är det något annat som ni vill att vi ska ta upp?” :joy:

1 gillning

Jamen då så :slight_smile:

• Guld. Inte dess varande eller inte för det år upp till var och en. Men om man vill ha hur integrera guld i olika portföljer. Tex 5 eller 10% av en passiv portfölj? Lägre andel i mellan risk och lågrisk? Enbart fysiskt guld i ETF eller hur gör man om man inte har den möjligheten tex på TP konto? Dyra miningfonder ett alternativ?

• RT portföljens vara eller icke vara. Ränte och aktiedelen har ju fått varsin chock så kanske bättre framöver?

• Räntebasportfölj? Så kan man själv mixa den och aktiebas för att ta fram sin XX/YY aktie/ränte portfölj

• Mitt räntetänk i inlägget från januari (i länken ovan) har inte förändrat sig så mycket. Samma fonder, inte mycket som hänt där vad jag vet. Det svåra är väl fördelningen kort-lång, eller rättare sagt när långa blir ett alternativ dvs när nya högre räntor kommit in tillräckligt i durationen så att ”smällen” av höjda räntor är tagna på prissättningen. Beror såklart på var räntorna toppar ut och hur lång durationen är i en specifikt fond. Men om det finns lite verktyg att tänka med så hade det varit kanon. Kanske ngn från Lysa kan tala om det, hur de tänker kort-lång i nya världen?

Lite lösa tankar :slight_smile:

6 gillningar

Small cap value

1 gillning

Jag tycker att 10% Sverige alla bolag är home bias och svårt att motivera. Det är bättre riskjusterad avkastning att inte ha så mycket av portföljen i en sån liten ekonomi.

1 gillning

Detta.

Guld är inget som man ska plockas in och ur portföljer beroende på om det är i ropet just nu eller inte.

Nej det håller jag med om. Men det är ju inte alla som vill ha guld. Vill man det så ska man såklart ha det, och inte opportunistiskt utan permanent.

Det var så jag menade om du ev missförstod mig :slight_smile:

1 gillning

Jag höll med dig, sista stycket var mer riktat till alla :sweat_smile: Kanske var otydligt.

2 gillningar