Du missar att @kalle pratar om sitt nuvarande hemland (som jag tolkar honom).
Som sagt: pedagog, inte barnskötare. Jag har läxat upp ungar i 27 år på jobbet.
Aha. Ja det är såklart en annan sak då kostnaden är signfikant större.
Endast Sverige svenska förskolor havfa.
Jag betalade 1000 EUR redan 2007 så ja…
Jag har spenderat en hel del tid i Los Angeles och sifforna ser ut att stämma som genomsnittliga i usa. Dock är det viktigt att komma ihåg att det kan skilja väldigt mycket mellan olika delstater och städer.
De va bättre förr när man kunde skicka ungarna på att jobba i bomullsfabrik från 6 års ålder…
Eller föralldel till engelsk internatskola, en del tar fortfarande emot barn från fem års ålder.
Valfrihet är ju alltid trevligt
Sverige är rejält på efterkälken ekonomiskt.
Bor själv i San Jose och här är dom där siffrorna låga, tom väldigt låga i snitt. Sjukvård är nog låg pga många får det genom jobbet och därav betalar du en mkt mindre del (min del från jobbet var 22k USD för året och själv 12k).
Såklart, logiskt. SJ området är ju typ det allra dyraste stället i USA man kan leva på. Att AG erbjuder sjukvård är nästan ett måste annars får de problem med rekryteringen
Den första reflektionen är att det känns som typ samma som här hemma i Sverige, även om en del av pengarna, t.ex. för barnomsorg och sjukvård, tar vägen via skattsedeln istället. Men utslaget över befolkningen och kanske i viss mån ett liv verkar slutsumman bli typ densamma…
Eftersom jag nyligen räknade ut just detta för 2024 så kommer här en till jämförelse: 4603/mån i snitt per pers för detta hushållet. Det inkluderat att alltid äta lunch ute, alltså 11x20 dagar/år.
Bor i centrala Sthlm.
EDIT: tilläggas bör att mat och dryck är med flit en stor post, liksom resor. Desto mindre på kläder och hemelektronik, och noll (0) på bil.
Så kan det vara men alla: glöm inte att man kan dölja nästan vad som helst i ett genomsnitt. Det är inte ens klart för mig om dessa siffrorna är ett medeltal eller en median.
Genomsnitt för denna typ av siffror/jämförelser tycker jag är ganska ointressant. Det säger inte mycket om nåt. Ge mig fraktiler alla dar i veckan
Så är det, egentligen säger siffrorna nog väldigt lite. Och man får verkligen hålla tungan i rätt mun om man ska göra någon slags jämförelse.
Nu står det ju “the average” i bilden så jag får väl utgå från att dessa är medelvärden, då.
Men helt säker är jag inte ändå, för medelvärden när det är så ojämnt fördelat med pengar och “spend” som i USA blir ganska konstigt – mest kuriosa
En detalj jag funderade på är det här med alkoholhaltig dryck. Var är den? Man får ju utgå ifrån att alkohol ingår i “äta ute”-posten på $328.
Allting som köps hem och dricks hemma då? Det kan knappast vara i groceries $504 för så lite kostar inte vin, öl och sprit i U.S.A.
Isf måste det vara i “misc spending” $790, var annars…?
I varje hushållsbudget bör det verkligen finnas en post “alcoholic beverages” eller möjligen "alcohol and tobacco (ifall familjen inte är helnykterister förstås). Det är som regel en väsentlig utgift, som inte bör blandas med nåt annat. Jag upplever den här uppdelningen de gjort:
Eating out
Groceries (exakt vad ingår i det?)
Misc spending
som dum.
Hörde att en familj med 2 ungdomar hade en matkostnad på 18 000kr/månaden här i Sverige.
En kollega hade ca 14.000.
Låter galet mycket
Amerikaner är lite märkliga och använder average för att betyda både “mean” (snitt), “median” och “mode”. Man får gå till källans källa för att hitta svaret. Mest sannolikt är det genomsnittet, annars kan man inte heller addera ihop värdena.
Nån som vet vad som ingår i entertainment? Tycker att det låter förhållandevis högt med $303 som ett genomsnitt.