Jag är 60 år gammal och och har således redan köpt på mig ränta i min pension. Om räntorna stiger framledes sjunker värdet på mina räntetillgångar! Önskar veta om jag (och flera med mig ) bör agera på något sätt.
Första inlägget! 
Jag är 60 år gammal och och har således redan köpt på mig ränta i min pension. Om räntorna stiger framledes sjunker värdet på mina räntetillgångar! Önskar veta om jag (och flera med mig ) bör agera på något sätt.
Första inlägget! 
Hej!
Välkommen till forumet!
Det finns de på forumet som kan det där med räntor bättre än jag, men jag ser att du inte har fått något svar. Kanske kan andra fylla på sedan. 
AP7:s räntefondfond har en genomsnittlig duration på 3 år om jag läst rätt. Fortsätter räntorna upp kommer den kunna gå ner mer till en början men eventuellt också gå upp igen på om räntorna stabiliseras eller går ner igen i framtiden. I AP7 såfa är det ju dessutom aktiedelen som kan svänga upp och ner rejält - mer än vad räntefonden kommer att göra. Det svåra är att hitta ett bättre alternativ trots allt, tycker jag.
Hej Rimma! Tack för att du svarade. 
Hej och välkommen till forumet!
Har du kort tid till uttag, vilket jag tolkar är anledningen till att du köpt på dig räntor, så ser jag inget egentligt alternativ. Du har gjort helt rätt. Du vill ju säkra ditt kapital. Och även om ditt kapital i räntepapper eventuellt kommer att minska något, så är det ju än värre att se kapitalet störtdyka av en ev framtida börskrash precis när du vill börja plocka ut kapitalet.
Du får nog lov se ett eventuellt sänkt sparkapital i räntor som en försäkringspremie.
Hej, tack! Har läst några månader och sett några rika tillsammans avsnitt på Youtube.
SÅFAN ordnar med aktie/ränte allokering automatiskt. Nu vid 60 har jag 83% aktiedepå och 17% räntedel. Tar till mig det du skriver mot slutet och önskar trevlig helg!