Säg att man gått ur marknaden, hur ser en klok strategi ut för att komma tillbaka?

Jag vet inte om det är så klokt men efter corona så skrev jag ner att jag skulle göra följande

‐10% sälj sparkontot
-20% sälj bostads/statsobligationer
-30% sälj företagsobligationer
-40% belåna

(Och köp aktier)

Det bygger dock på att jag ska vara underexponerad idag för att kunna gå till överexponerad till “normalt” exponerad när allt har stabiliserat sig igen.

Nu i efterhand tror jag det är en dålig idé och kommer förmodligen inte öka min risk i en eventuell korrektion/lågkonjunktur osv.

I corona så testade jag att dra upp risken på ett mindre konto på lysa bara för att se. Och det gick ju bra, men det kändes inte bra i magen och det är inget jag kommer göra om igen. Efter att jag drog upp risken kunde vi lika bra ha fortsatt ner och stannat nere.

Jag tror det är dömt att misslyckas för min del iaf. Antingen så sitter man med för lite risk under för lång tid före, eller så riskerar man att ta för mycket risk vid fel tillfälle efter.

Jag tror nog mer på det som vi har sagt hela tiden.
Att välja rätt risknivå direkt och ombalansera vid behov och sänka risken ju närmare uttagafasen man kommer osv

1 gillning