Jag trodde först att det var mitt egna inlägg jag läste. Sitter ungefär i samma båt, men har mindre skulder och betydligt mer sparat. Har även lägre lön.
Jag har varit aktiv på arbetslivet i +25 år (anställd konsult), och är senaste året extremt less på det jag gör (sitta vid datorn och knacka hela dagarna). Arbetsgivaren är det inget fel på det är själva tillvaron som jag tycker är… tja… tråkig helt enkelt. Hela tiden nya projekt, nya problem, en massa tekniskt trassel och krångel innan saker och ting fungerar. Dåliga kravställningar som kräver en massa extra arbete, och sen är det alltid nån gaphals som ska hetsa på mot slutet när någon deadline närmar sig.
Jag är inte alls säker på att jag blir mer “lycklig” om jag säger upp mig. Det är ju mitt egna ansvar att fylla tiden jag inte arbetar med något mera meningsfullt, om jag nu tycker sittandet vid datorn är själsdödande. Jag har intresserat mig mer och mer för usability, frontend, att designa saker istället för att koda logik, och det är ett intressant spår jag vill fortsätta att utforska, kanske med ett antal högskolekurser. Sen kanske man använder sin erfarenhet i branschen till att starta ett eget bolag.
Du bör först utforska varför du vill bort från detta företag. Är det en tillfällig svacka, eller är du som jag genuint less? En tillfällig svacka kanske går att bota med en konferens, mini semester? Jag kunde bli less på jobbet för 10 år sen också, men en konferens eller härlig after work gav mig massor med ny energi att återgå till jobbet med ny kraft. Idag funkar sånt inte alls, gillar inte konferenser längre, de känns meningslösa och ett slöseri med tid. Är färdig med detta jobbet helt enkelt.
Ta tjänstledigt, studera ett antal kurser. Vill du testa något nytt spår, sök dessa kurser. Du kan ju vara tjänstledig i många fall av “personliga skäl”, ta 6 månader, gå hemma och räfsa löv, meka med bilen, känn hur du mår. Kommer du att börja känna en längtan tillbaka till ditt jobb, arbetsuppgifter, eller känns det bara härligt att slippa hela altet? Testa och känn efter. Säg inte upp dig utan att åtminstone ha gjort detta.
Sen finns det ju såklart massor med möjligheter. Skriv in dig på AF, och låt de hitta något. Sök själv tjänster. Motionera, prata med samtalsterapeut/coach, kanske finns det något i bakhuvudet som orsakar detta, eller har du helt enkelt hamnat på “fel plats” och att det nu helt enkelt inte går längre…? Ofta har man via sin tjänstepension, gruppliv ett telefonnummer man kan ringa till psykolog och liknande. Det kan ju vara en god väg?
/Peppe